Re: Pytanie o sens stosowania SSD

Autor: MC <m5c_at_go2.pl>
Data: Sun 07 Nov 2010 - 18:53:31 MET

Użytkownik "Marek" <brak@email.com> napisał w wiadomości
news:ib6na0$4ni$1@news.net.icm.edu.pl...

> Czy możesz rozwinąć wątek?
> SSD spowalnia gdyż komórka wcześniej zapisana wymaga wykasowania przed
> powtórnym zapisem. W HDD nie ma tego zjawiska.

No właśnie. Sam rozwinąłeś. Nie ma to nic wspólnego z jakimkolwiek czasem i
może wystąpić nawet po kilku dniach używania. Jest jeszcze drugi czynnik
komplikujący całą zabawę. Zapisywanie i odczyt następuje w jednostkach
zwanych stroną (zwykle 4k), a kasowanie tylko w blokach (512k).

> "We własnym zakresie" w sensie takim, że Windows kasuje w tle nieużywaną
> lecz wcześniej zapisaną część Flasha? Czy w sensie, że Flash sam się
> czyści? Aby ta funkcja działała trzeba coś w systemie operacyjnym włączyć
> więc wygląda to na funkcjonalność nie Flasha lecz systemu.

Windows nie kasuje pamięci, bo w jego zasobach nie ma takiej instrukcji.
Twardziela się nie kasuje, po prostu zwalnia blokadę do ponownego zapisu
tego samego miejsca i tyle. A w SSD taki sam sposób obsługi prowadzi do
szybkiego zapychania dysku. Nawet jeśli zwolnisz prawie wszystkie strony w
każdym bloku, to dalej nie będziesz mógł niczego zapisać, bo nie będzie
całkiem pustego bloku który można by skasować. To jest problem, który musi
rozwiązywać na bieżąco sterownik SSD a nie system. Windows nawet nie wie,
gdzie dana wielkość jest zapisana. Mam nadzieję, że jasno się wyraziłem.