Re: Pytanie o sens stosowania SSD

Autor: MC <m5c_at_go2.pl>
Data: Sun 07 Nov 2010 - 19:49:02 MET

Użytkownik "Marek" <brak@email.com> napisał w wiadomości
news:ib6pm5$9jc$1@news.net.icm.edu.pl...

> Pod pojęciem "system" rozumiałem stronę programową w odróżnieniu od
> sprzętowej. Bez rozróżniania czy to kwestia drivera czy faktycznie samego
> systemu. Ale chwytam co napisałeś :-)

Pisząc o rozwiązaniu problemu powinienem użyć określenia kontroler a nie
sterownik żeby nie pomylić sterownika jako interfejsu do systemu
operacyjnego z chipem, który siedzi wewnątrz SSD już za interfejsem SATA i
zarządza tym wszystkim. Ten interfejs ma ograniczony zasób komend i
posługuje się adresami typu LBA.

> Czyniąc drobną dygresję od wątku zasadniczego - zainteresowała mnie
> jeszcze jedna rzecz. Otóż kolega m4kiz napisał, że to wstępne czyszczenie
> pamięci (w domyśle TRIM) będzie działało w systemach nowszych niż XP.

Wstępne (co by to miało oznaczać?) czyszczenie pamięci chyba nie oddaje
istoty sprawy. Jest to ładnie napisane w angielskiej wiki: "TRIM command
allows an operating system to inform a solid-state drive which blocks
(powinno być adresy LBA, system nie ma pojęcia o blokach) of data are no
longer considered in use and can be wiped internally." Czyli zwalniasz
zmienną "X", a kontroler sam wie o jakie strony pamieci chodzi i co ma
zrobić, żeby natychmiast lub z opóźnieniem właczyć ją do kasowanego bloku.
Jeśli dobrze pamiętam Visty także nie obsługiwały tej instrukcji. Chyba
potrzebny był SP.

> Jak to przełożyć na Twoje słowa, że to driver a nie system realizuje taką
> operację. Teoretycznie driver zainstalowany na XP powinien tak samo
> działać.

Tak jak napisałem, chodzi tu o elektronikę i soft zainstalowany wewnątrz
SSD. To on odwala cała robotę. Ale teoretycznie masz rację, być może brak
obsługi TRIM-a w XP jest związany z zaprzestaniem obsługiwania tego systemu
przez najlepszą z firm.