Re: prędkość odczytu z macierzy

Autor: maX <aver_at_interia.pl>
Data: Mon 25 Oct 2010 - 14:15:20 MET DST

Użytkownik "arcis" <arcis1999@wp.pl> napisał w wiadomości
news:ia1skm$30rn$1@newsread1.aster.pl...

> Ups. Wczytałem się w to co napisałem i faktycznie popełniłem mały błąd w
> obliczeniach:
>
> 13mln pikseli * 12 bitów na składową *3 składowe (RGB) =
>
> 13 mln * 12 *3 / 8 = 58 (sic!) MB klatka * 24 fps = 1 392 MB/s
>
> czyli szukamy transferu prawie 1.5TB/s a to to chyba nic na nie da ...

Da się, to tylko kwestia odpowiedniej ilości ilości dysków w RAID :). Nawet
lowendowe dyski mają obecnie ponad 100 MB/s przy odczycie sekwencyjnym
(czyli takim jak w filmie; przy odczycie losowym ponad 50 MB/s). Na płycie
głównej jest przynajmniej 6 gniazd SATA, reszta dysków będzie na
kontrolerach RAID wpiętych do gniazd PCI-Express. Nawet lowendowe chipsety
płyt głównych mają przynajmniej 24 linie PCI-Express (które producent płyty
sam sobie konfiguruje, np. jedno 16x, jedno 4x i dwa 1x). Highendowe płyty
mają po kilka gniazd 16x (niedawno widziałem jakiegoś chyba Asusa z
siedmioma gniazdami 16x). Kontroler RAID na PCI-E 4x jest najczęściej
4-portowy. Potrzebujemy ok 14 dysków 1 TB (żeby zapewnieć transfer 1400
MB/s), jesli dyski będą szybsze niż 100 MB/s to oczywiście mniej ich trzeba.
Zasilanie tych dysków to tez nie problem, bo choć raczej nie ma zasilaczy z
14 kablami SATA, to część dysków można podłączyć do oddzielnego zasilacza.
Karta graficzna to też nie problem. PCI-Express 16x zapewnia transfer 4
GB/s.
Co prawda istnieje ryzyko że któryś dysk może nagle paść, ale po pierwsze to
się rzadko zdarza, a po drugie to też nie jest wielki problem. Skoro 1
sekunda filmu zajmuje 1.4 GB to cały film (2h) zajmie ok 10 TB. Więc
wystarczy kupić dyski 1.5 TB, aby mieć łącznie 20 TB miejsca (14x1.5), a
więc poza filmem zmieści się jeszcze jego kopia. Więc jak któryś dysk
padnie, to inne dyski przejmą jego zadanie (mamy lekki nadmiar zarówno
przepustowości dysków jak i miejsca, co w połączeniu z kilkusekundowym
buforem w pamięci RAM komputera (przyjmijmy że komp ma 8 GB RAM), pozwala
nam w przypadku padnięcia jednego dysku kontynuować projekcję).