Re: Opcje zasilania - wyłączanie HDD

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Fri 10 Sep 2010 - 02:12:44 MET DST

"Eneuel Leszek Ciszewski" i685it$ojc$1@inews.gazeta.pl

> Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
> wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
> inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Oczywiście powinienem był napisać inaczej.

+ Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja rośnie
> wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
> inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Błąd bierze się stąd, że myślałem o prądzie a pisałem o rezystancji:

+ Przewodniki mają to do siebie, że ich prąd maleje
> wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
> inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Na przykład odwrotnie, bo mogą mieć tak samo.

Schłodzenie przewodnika dać może efekt nadprzewodzenia, czyli zerowego oporu.

> Jeśli masz swoje (mogą być i cudze) lata wiesz, że lampowe telewizory
> rozgrzewały się powoli -- około jednej minuty, niemal tak, jak dzisiaj
> słabe świetlówki kompaktowe. Dlaczego? Ano miały termistory zabezpieczające
> włókna lamp. Termistor taki ma duży opór (dużą rezystancję) gdy jest zimny,
> dlatego ma duży spadek napięcia i dużo odkłada się na nim mocy, co czyni
> go ciepłym... Wraz z ogrzewaniem się, traci na swej rezystancji i przez
> żarniki lamp płynie coraz większy prąd...

Termistor taki był jeden dla wszystkich żarników łączonych szeregowo z nim i ze sobą.

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'