Re: Opcje zasilania - wyłączanie HDD

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Wed 08 Sep 2010 - 16:11:38 MET DST

"Ingarden" i681r0$ko6$1@news.task.gda.pl

> Jak to?

Jak to fajny samolot, ale głośny. ;) (albo cichy -- nie wiem)

Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Z silnikiem jest niby gorzej, bo dochodzą zjawiska
związane z indukcyjnością. Gdy silnik zatrzymasz, przez
jego zwoje nienerwowe popłynie większy prąd niż płynie
wtedy, gdy silnik kręci się, co jest chyba jasne. Ale
oczywiście silniki są pozabezpieczane i raczej dyskowi
takie szoki nie są groźne. :)

-=-

Jeśli masz swoje (mogą być i cudze) lata wiesz, że lampowe telewizory
rozgrzewały się powoli -- około jednej minuty, niemal tak, jak dzisiaj
słabe świetlówki kompaktowe. Dlaczego? Ano miały termistory zabezpieczające
włókna lamp. Termistor taki ma duży opór (dużą rezystancję) gdy jest zimny,
dlatego ma duży spadek napięcia i dużo odkłada się na nim mocy, co czyni
go ciepłym... Wraz z ogrzewaniem się, traci na swej rezystancji i przez
żarniki lamp płynie coraz większy prąd...

Dla żarówki wolframowej szok włączeniowy jest chyba najgorszy obok szoków mechanicznych. :)
(z tym, że jakoś żarówki samochodowe nie padają w efekcie wstrząsów, nawet silnych)

-=-

Ja mam dysk zewnętrzny -- wewnątrz obudowy jest Toshiba...
Obudowa miała fabrycznie :) kabelek z jedną wtyczką. :)
Problem w tym, że choć dysk jest oszczędny w czasie pracy,
rozruch kosztuje wiele i nawet na dwóch wtyczkach ten dysk
nie chce załapywać się na tryb USB 2.0 -- pracuje wówczas
z dużo niższą szybkością...

Trzeba go rozkręcić, poczekać chwilę, wyłączyć wtyczkę sygnałowo-zasilającą
bez wyciągania zasilającej (kabelek firmowy nie nadaje się do tego -- potrzebny
jest z dwiema końcówkami) i włączyć tę wtyczkę, po czym można wyjąć zasilającą...
(; Plus dla Toshiby. ;)

Inne moje dyski zewnętrzne (lub wewnętrzne, ale zasilane
przez USB) nie wykazują u mnie tej przypadłości...

Jak zauważyłem, producenci dysków podają prąd rozruchu dysku. :)
(obok całej plejady różnych prądów pracy dysku)

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'