Re: Domowy NAS i przyległości

Autor: Maciek <babcia_at_jewish.org.pl>
Data: Thu 09 Sep 2010 - 11:16:48 MET DST

Dnia 2010-09-09, o godz. 09:55:03
Dominik & Co <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid> napisał(a):

> W dniu 09-09-2010 09:45, Maciek Babcia Dobosz rzecze:

> A jakiś dedykowany NAS załatwi mi choćby mldonkey?

ZTCP to np. niektóre QNAP mają taką możliwość. A rózne klienty
Torrenta ma wiele innych.

> Dopuszczam, tylko wolałbym jeden kawałek sprzętu, a nie stado luźno
> powiązane kabelkami :-)

Zwykle dysk 2,5 cal ama jeden kabel USB. Ale np. mirror

> W zasadzie kwestia nazwy ;-) Gdyby interesował mnie wyłącznie serwer
> plików pewnie wziąłbym dedykowanego NASa. Ale chcę mieć jeszcze
> rsynca i mldonkeya. Najchętniej na Lennym :-)

To zerknij na bardziej zaaawansowane NAS-y które mają otwarty system.
Np. QNAP TS110 (na 1 dysk) czy TS210 (na 2). Tylko że tanie to nie
bedzie a o cichości się nie wypowiem ale jak ma wiatrak to on potrafi
szumieć bo zwykle są to małe i szybkie pierdziawki.

> Ergo: szukać oszczędnej płyty ITX i porzeźbić z obudową?

Ja tak zrobiłem. Czy Ty tak zrobisz? To już Twój wybór. Ja znalazłem za
40PLN używaną obudowę z zasilaczem do płyty miniITX a z mocowaniem
dysku rzeźbiłem bo w miejsce dysku 3,5 cala dąłem 2,5. Ale to nic
trudnego - jakbym nie chciał dłubać to bym po prostu kupił uchwyt do
mocowania dysków 2,5 w gnieździe 3,5 cala za kilka złotych.

Zerknij na Alledrogo. To są te modele:
http://allegro.pl/listing.php/search?string=ipaq&from_showcat=1&category=486&description=1&buy=1&order=bd&change_view=1
W tych aukcjach masz komp z jakiego obudowę jakiego uzyłem. Przy czym
polecam raczej ten z prostokątnym włącznikiem bo tam więcej miejsca
jest w środku. Zapytaj sprzedawców - to sa kompy poleasingowe więc mogą
miec np. egzemplarze ze zwalona elektronika. Grunt żeby obudowa i
zasilacz były OK. Licz się z wymianą wiatraka w zasilaczu lub jego
odłączeniem jeśli bez niego nie będzie się zasilacz zanadto grzał.

Do tego jakąś płytę miniITX (płyta bez wiatraków z Atimem) za
~250-300PLN. Do tego kość pamięci i dyski. I oprogramowujesz to jak
chcesz i dodajesz to co potrzebujesz. Gotowy NAS nei będzie tak
elastyczny cpoć jego przewaga jest taka że ma gwarancje i nie wymaga
rzeźbienia.

Jak masz więcej kasy to możesz np. zainwestować w płytę typu Intel
D945GSEJT i zewnętrzny zasilacz. Wtedy problem wiatraka odpada
całkowicie. Do tego płytka ma miniPCI a czyli mozna wsadzić np. kartę
WiFi i dodatkowo zbudować sieć bezprzewodową.

> Potrzebuję wyłącznie dwóch- na RAID. CD/DVD całkowicie zbędny, to nie
> ma być jakieś mediacenter ;-)

Ja odpalałem z pendrive-a bo zamiast napędu miałem w obudowie zaślepkę.
Jakoś CD nie był mi tam specjalnie potrzebny. ;-)

> Dzięki za pomoc, pozdrawiam

Nie ma za co.

Zdrówko