Re: Domowy NAS i przyległości

Autor: Maciek <babcia_at_jewish.org.pl>
Data: Thu 09 Sep 2010 - 09:45:56 MET DST

Dnia 2010-09-09, o godz. 08:24:42
Dominik & Co <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid> napisał(a):

> Myślałem o czymś w rodzaju cienkiego klienta, np. HP 5520,
> choć tu wadą byłoby, że dyski trzeba by umieścić na zewnątrz
> przez USB (ewentualnie w środku jeden 2,5 cala, ale wtedy
> brak RAID).
>
> Czy dobrym wyborem byłoby poszukanie jakiegoś starszego firmowego
> sprzętu (z PIII czy podobnym)? A może jednak jakaś dedykowana
> płyta z Atomem? Myślałem też o jakimś starym laptopie z Pentium
> Mobile- ale znów co najmniej jeden dysk na zewnątrz, albo brak
> RAID.
>
> Płyty i obudowy MiniITX- nie dość, że za małe na dwa dyski,
> [...]

Albo dedykowany NAS albo coś na małej płycie z jakimś Atomem jak mam
być energooszczędne. I czemu przy think client dopuszczasz dyski a USB a
na miniITX już nie? Jesli mam być energooszczędne to zapomnij o PIII.

Ja mam - jako serwer a nie NAS ale to kwestia konfiguracji softu -
płytę Intel BLKD201GLY z Celereonem 220 bo jak ją kupowałem to Atomy
były rzadkie. Wiatrak na chipsecie zastąpiłem takim radiatorem:
http://www.pentagram.pl/produkty/tuning_pc/chlodzenie_akcesoria/pentagram_freezone_np_40_cu_p_7306
Wsadzone to jest w taką obudowę w demobilu:
http://en.wikipedia.org/wiki/IPAQ_%28desktop_computer%29
Obudowa ma odciety wiatrak w zasilaczu bo całość w szczycie bierze
28W a przy zwykłej poracy 16-18W. W "uszach" obudowy mieści się zwykły
dsyk SATA 3,5 cala i napęd CD/DVD slim. Ja mam tam wsadzony dysk 2,5
cala z laptoka - musiałem porzeźbić z mocowaniem ale zmieszczą się tam
spokojnie 2 sztuki a na siłę to i 4 ale będzie problem z chłodzeniem.
Jak wyrzucisz napęd CD/DVD i stelaż pod niego ze środka masz miejsce na
kolejne 2/4 dyski tylko musisz jakieś mocowania do nich wykonać. Cąłośc
mi spoko śmiga pod Debianem jako domowy serwer WWW/poczta/itp dla około
15 userów z rodziny. X-y też ładnie na tym chodzą. Całość
energooszczędna i cicha bo jedynie dysk czasami sobie poskrobie. Stoi
na antresoli w sypialni i nie przeszkadza.

Teraz wsadziłbym tam jakąś płytę z Atomem ale w sumie nie mam potrezby
bo wydajność jest OK a prądu dużo mniej to nie zeżre. Jedyny plus
mógłby być taki że niektóre nowe płyty mają zasilacze "laptopowe" i
odpada wtedy potrzeba chłodzenia zasilacza w obudowie.

Zdrówko