Re: Nowy zasilacz

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Sun 27 Jun 2010 - 21:44:28 MET DST

"WiesłaW" napisał:

> Pytanie brzmi: czy wyższe napięcia zasilacza (od tych w normie ATX)
> nie spowodują przykrych konsekwencji dla elektroniki i innych urządzeń
>w komputerze?

Dla tych, które oczekują dokładnie 12V - być może. Dla przetwornic i
stabilizatorów owe 13V zamiast 12V nie stanowi praktycznie różnicy.

> Zauważ, że stabilizatory i przetwornice mają również swój przedział
> napięć poza którymi mogą pracować niestabilnie lub wręcz się
> uszkodzić. Nie wiem jaka to wartość, ale na pewno są granice.

Zazwyczaj bardzo duże - do 24V bez problemu.

> Chyba prościej obniżyć np. do 1.8V z 5V niż z 12

Niekoniecznie. Stabilizatory impulsowe lepiej pracują przy wyższym napięciu
wejściowym i - paradoksalnie - pobierają wówczas mniej prądu a i tętnienia
mają mniejsze.

> Jeżeli cokolwiek pracuje bezpośrednio na takie napięcie jakie daje
> zasilacz,
> to nie rozumiem po co to napięcie dalej stabilizować, kiedy norma ATX już
> zapewnia określoną dokładność.

W dobie chińskich zasilaczy poleganie na ich dokładności świadczyłoby o
dużej beztrosce konstruktora. ;-)
Generalnie - układy przeznaczone do pracy z napięciem 12V będą pracować
równie dobrze przy napięciu 13V, natomiast te wymagające napięć 3V3 czy 1V8
i tak mają najczęściej własne zasilanie z przetwornic i stabilizatorów,
pracujących w szerokim zakresie napięć wejściowych.

JoteR