Re: Wolny zapis i szybki odczyt dysku (długie)

Autor: Olek <alexhawk_at_usuntentekst_onet.pl>
Data: Sun 13 Jun 2010 - 10:19:53 MET DST

On 2010-06-12 17:38, Prussak wrote:
> Zaczęło się niepozornie. Komputer zaczął zawieszać się. Czasami na
> kilkanaście sekund, czasami kilka minut, ale częściej trzeba było robić
> chamski reset. Sprawdziłem programem od WD czy dysk przypadkiem nie ma bad
> sectorów. Program stwierdził, że dysk jest sprawny. Oddałem komputer do
> serwisu, by go wyczyścili i przy okazji sprawdzili co jest nie tak.
> Sądziłem, że jest mocno zabrudzony.

po pierwsze - zmień serwis!

> Po powrocie nadal to samo. Zawieszanie się i restarty. Postanowiłem
> przeinstalować windowsa. Instalacja poszła sprawnie. Przy instalowaniu
> oprogramowania pojawiły się problemy. Jeżeli instalowałem coś z dysku, to
> trwało bardzo długo. Jeżeli z płyty CD, szybciej.
> Zauważyłem, że kopiując duże ilości danych w obrębie tego samego dysku,
> trwa to znacznie dłużej niż przed awarią. Kopiowanie z innego dysku
> szybciej, ale nadal dłużej niż normalnie. Do kopiowania używam TC.
> Kopiowanie na ten dysk było co najmniej 10-krotnie wolniejsze od kopiowania
> z niego.

jeśli dysk jest sprawny i wszystkie sterowniki do pł. głównej są
zainstalowane a w BIOSie wszystko ustawione, to może być całkiem coś
innego. Kiedyś miałem na serwisie kompa który najzwyczajniej świecie
zatrzymywał się podczas uruchamiania programów itp. Problemem nie był
dysk, ani wirusy, tylko stare kondensatory na torze zasilania procesora :)

> Fomatowanie całego dysku trwa kilka godzin. Gdy kolega dziś formatował nowy
> dysk Samsunga w kilkanaście no kilkadziesiąt minut.
> Zgranie 200 GB danych z niego trwało kilka godzin, z tym, że nie od razu
> zacznałem kopiowanie następnej partycji. Wgranie ok. 4 GB trwało ponad
> godzinę. Dalej nie chciało mi się czekać.

na dzień dobry proponuję zmienić taśmę sygnałową do dysku...

> SMART cały czas pokazuje, że wszystko jest ok. HDTune także pokazuje, że
> dysk jest sprawny. Victoria już nie bardzo. Odczyt bez problemu, kilka
> pomarańczowych kwadracików. Zapis już był bardzo kolorowy. Były nie tylko
> pomarańczowe ale i czerwone kwadraty i tego było bardzo dużo. Nie
> zapisywałem tego, gdyż nie sądziłem, że będę pisał na grupę, ale czytając
> wątek 'no more WD', postanowiłem napisać i spytać się o radę.
> Co mogło się stać z dyskiem? Da się go uratować?

trzeba było sprawdzić w tym programie co oznaczają "czerwone kwadraty",
nie koniecznie bad sectory.