Re: RAM czy grafika ?

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sun 23 May 2010 - 23:57:38 MET DST

"Tosiek" htauo1$3v$1@inews.gazeta.pl

> Widziałem, że przy otwarciu Corela bez pliku, użycie pliku stronicowania wynosi 569 MB. Wczytywanie wielu plików kilkunasto MB,
> podnosi tą wartość ale nie przekracza ona 1 GB czyli zainstalowanego RAMu. Dopiero plik 53 MB daje ponad 900 MB stronicowania.
> Otwieranie kolejnych (razem blisko 100 MB) zwiększa stronicowanie ale niewiele ponad 1 GB.
> Uprzejmie proszę o interpretację.

Dołożenie RAMek niewiele pomoże. :) (jeśli grafika nie zabiera zbyt wiele;
trudno mi zgadnąć, czy ma swoja pamięć, czy korzysta ze wspólnej)

> Z prędkością wczytywania jest tak, że pierwszy raz otwierany plik wchodzi dłużej lub krócej w zależności od jego ciężaru, a
> ponowne jego otwarcie jest błyskawiczne, co też zależy od czasu i ilości czynności wykonanych w tzw. międzyczasie. To chyba jest
> normalne, ale wspominam o tym by "chyba" nie było moją chybioną interpretacją.

Po drodze są bufory -- w samym dysku masz 8 MiB lub 16 MiB, lub nawet 32 MiB. :)
Winzgroźny też rezerwuje trochę RAMki na buforowanie operacji dyskowych i nie
tylko takich.

Międzyczas to coś innego -- polecam słownik. :)

> To jest karta zintegrowana z płytą

Aha. Więc możesz ją zmienić na taką, która ma swoja pamięć.
Jeśli karta zżera sporo RAMek -- dodanie RAMek też da dobre
efekty. Najlepiej zmień kartę i dodaj RAMek. :) Najlepiej
nie jednocześnie, abyś widział efekty i tej zmiany, i tej.

Ale jeśli karta nie żre dużo (na przykład, jeśli żre 32 MiB lub 64 MiB)
RAMek lub nie żre (o ma swoją) wcale -- dodanie RAMek nic nie pomoże.

> więc rozumiem, że ona nie ma własnej pamięci, a 256 MB to przydział RAMu.

Pewnie tak. Choć niekoniecznie. Jeśli używa wspólnej RAMki -- widzisz
w BIOSie podział/przydział a pod Winzgroźnym widzisz mniej RAMek niż
włożyłeś w sloty. Prawy myszy na ,,mój komputer'' po czym ,,właściwości''
 -- tak możesz zobaczyć, ile RAMek widzi WinZgroźny.

> Pytanie zmierzało do określenia np. firmy, parametrów lub iinych okoliczności dobieranej do współpracy karty, co by się nie
> pogryzły.

A co ma się gryźć? Zintegrowana z dodaną?
Możesz po prostu zwiększyć ilość RAMek lub zmniejszyć przydział
RAMki dla karty grafiki. Jeśli karcie grafiki dasz 32 MiB, to Ci
w zupełności starczy tego 1 GiB RAMki, który masz.

Zauważ, że 1024*768pikseli*4bajty na piksel to dopiero 3 MiB.
1024*768*4=3145728 -- 3145728/(1024*1024)=3 Tak więc karta grafiki
nie bierze koszmarnych ilości RAMek, o ile nie teksturuje, nie
obrabia tej grafiki itd... A Ty raczej nie potrzebujesz karty
grafiki do zaawansowanej obróbki grafiki, a jedynie do wyświetlania
grafiki na monitorze. :)

Jeśli potrafisz, zmniejsz przydzielona pamięć w BIOSie.
Jeśli nie potrafisz, to być może karta grafiki ma swoja pamięć.
Tak czy siak -- 1 GB RAMek powinien Ci wystarczyć.

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'