Re: Jaki jest sens stosowania dysków SSD?

Autor: Marek <brak_at_email.com>
Data: Tue 18 May 2010 - 00:35:34 MET DST

Dnia Mon, 17 May 2010 23:03:36 +0200, Norbert napisał(a):

> Tylko ani slowa o czasie dostepu (najwazniejszej rzeczy jesli sie nie mieli
> wielkimi plikami, np. video czy audio) - to raz.

Oj, to chyba nie zauważyłeś:
http://pclab.pl/art39411-6.html
Środkowe wykresy pokazują drastyczne różnice w czasie dostępu. Aha -
wykresy reagują na myszkę.

Po drugie tu masz porównanie dysków w kontekscie typowej pracy na
komputerze.
http://pclab.pl/art39411-9.html
Czasy dostępu nie zawsze mają kluczowe znaczenie - jak widać. Moja praca
np. polega na wczytywaniu plików po 1-100MB, zapisywaniu ich co chwilę,
eksportowaniu (zapisywaniu) wielu małych plików, ładowaniu i zamykaniu
aplikacji. Tak więc sam patrzę może trochę inaczej na pracę z dyskiem niż
większość kolegów. Przesiadka na RAID 0 dała mi ogromny komfort pracy.

> Dwa to fakt, ze raid 0 jest
> bardzo niepewny, bo potrafi dublowac bledy odczytu z jednego dysku na drugi,

Dublować błędy odczytu? Na jakiej zasadzie? Dyski nie wymieniają się danymi
między sobą w tej konfiguracji.

> oraz awaryjnosc ukladu wzrasta o 100% (przy dwoch dyskach),

Tak, to prawda. Każde rozwiązanie ma wady. SSD z kolei mają dwa problemy z
zapisem: ograniczoną ich ilość a także przy większych plikach są czasem
wolniejsze od pojedynczego HD. Jak praktyka pokazała - jeden z kolegów w
tym wątku przeprosił się z talerzami gdy SSD w zastosowaniu bazo-danowym
(czyli dość skrajnym) padł. Z jednej strony SSD mają wyższą trwałość "na
papierze" a z drugiej - praktyka czasem pokazuje coś innego. Przypuszczam,
że jeszcze rok czy dwa należy się wstrzymać ze zmianą technologii. Cały
czas trwają prace nad zamaskowywaniem problemu zapisu. Metody są
udoskonalane.

> trzy - najlepiej
> miec zewnetrzny kontroler, zeby po zmianie mobo nie miec problemu z
> odtworzeniem macierzy, a to bardzo podnosi koszt zabawy.

Hmmm... tego akurat nie brałbym pod uwagę. Ze swojej praktyki wiem, że po
zmianie płyty głównej zawsze reinstalowałem system od zera nawet przy
jednym dysku. Często zdarza się, że system na nowej płycie w ogóle nie
wstanie. Sterowniki nie są kompatybilne, trzeba odinstalować stare aby
posadzić inne itp. Nie - to nie ma sensu za bardzo. Zainstalowany system od
zera zawsze zyskiwał na sprawności działania. Nie wiem jak jest z W7 lecz
XP i Vista tak miały. Po to m.in. robi się kopie bezpieczeństwa aby móc
sobie pozwolić na reinstalki w razie awarii lub zmiany sprzętu.
Inwestowanie w kontroler to strata kasy o ile priorytetem nie jest skrajna
wydajność macierzy dysków. A i z tym różnie bywa - czasem te na płycie
bywają szybsze od zewnętrzych za np. 1200zł.