Re: Jaki typ komunikacji po eSATA ustawić?

Autor: Marek <brak_at_email.com>
Data: Sat 24 Apr 2010 - 12:46:17 MET DST

W dniu 2010-04-24 10:56, Leszek K. pisze:

> AHCI jak najbardziej obsługuje SATAII.

Hmmm.. wygląda na to, że błąd jest w Wikipedii albo wyrażenie "nie
obejmuje" nie jest tożsame z "wyklucza zastosowanie". Oto cytat:

"AHCI nie obejmuje standardu Serial ATA II, choć także obsługuje
zaawansowane możliwości SATA, takie jak hot-plug oraz NCQ."

http://pl.wikipedia.org/wiki/AHCI

Jeśli interpretacja jest taka, że AHCI nie obejmuje ale pozwala na
zastosowanie SATA II to czy idąc za ciosem SATA III też może być w ten
sposób łączone?

Może jeszcze z innej beczki pytanie - to odnośnie "hot plug" w stosunku
do SATA. Mam jakiś wewnętrzny opór aby majstrować przy pracującym dysku.
Czy wyciąganie kabli nie jest niebezpieczne dla danych i/lub dla
komputera w takim przypadku? Przypuszczam, że najpierw trzeba zastopować
urządzenie programowo aby móc je potem odłączyć przy pracującym
komputerze - więc taki "pół hot plug". Tak to się robi?
A co z podłączeniem? Czy mogę np. zwykły dysk trzymając w dłoni
beztrosko podłączyć do zasilania i do SATA na pracującym sprzęcie? Nie
zagraża to komputerowi?

> Przy pojedynczym złączu jest to jak najbardziej bez sensu aczkolwiek mogę
> sobie wyobrazić sytuację z podpiętym zewnętrznym dyskiem w RAID1 spiętym z
> dyskiem wewnętrznym dla poprawienia "niepadalności" systemu.

To nawet nie w tym rzecz. Dyski zewnętrzne to są zazwyczaj urządzenia,
które powinno dać się odłączyć bo z definicji są przenośnymi
urządzeniami. Jeśli zrobimy sobie RAID np. 0 i ktoś stwierdzi, że
zabiera jeden z dysków zewnętrznych do domu, to cały komputer leży.
Generalnie urządzenia, których nie wolno odłączać nie powinny znajdować
się poza obudową czy szafą w przypadku serwerów - tak mi się wydaje.
Stąd moje zdziwienie, że ktoś może chcieć robić RAID jakikolwiek na
dyskach, które łatwo podłączyć o odłączyć.