Re: Jaki typ komunikacji po eSATA ustawić?

Autor: Leszek K. <leszek60.wytnij._at_neeostrada.pl>
Data: Sat 24 Apr 2010 - 10:56:58 MET DST

Dnia Fri, 23 Apr 2010 22:01:59 +0200, Marek napisa³(a):

> Witam,
>
> Zauwa¿y³em, ¿e dla wyj¶æ zewnêtrznych eSata na p³ycie Gigabyte P55A-UD3R
> mo¿na ustawiæ zewnêtrzne porty w 3 tryby: IDE, AHCI oraz RAID. Szczerze
> mówi±c nie mam bladego pojêcia o co tu chodzi. Liczê na Wasz± pomoc. A
> oto moje w±tpliwo¶ci:
>
> 1. Tryb IDE na wyj¶ciu eSATA? Jak to mozliwe? IDE kojarzy mi siê z
> szerok± ta¶m±. Czy do eSATA s± przewody a'la IDE do starych dysków? A
> mo¿e o zupe³nie cos innego chodzi bo jako¶ nie chce mi siê wierzyæ, ¿e
> opracowuje siê now± technologiê po to aby archaiczne dyski pod³±czaæ.

To jest emulacja dysku IDE na z³±czu SATA. Przydatne w starszych systemach
nieobs³uguj±cych dysków SATA

> 2. Tryb AHCI - wyczyta³em na Wikipedii, ¿e to specyfikacja okre¶laj±ca
> mo¿liwo¶æ pod³±czania pamiêci masowych i nie obejmuje SATA II. A co w
> zwi±zku z tym obejmuje? Czy w tym trybie mogê jedynie pod³±czaæ dyski
> SATA I ?

AHCI jak najbardziej obs³uguje SATAII.

> 3. Tryb RAID - a to mnie kompletnie zaskoczy³o. RAID kojarzy mi siê
> wy³±cznie z macierzami dyskowymi. Jednak¿e jako¶ nie mogê sobie
> wyobraziæ aby kto¶ chcia³ do komputera pod³±czaæ zewnêtrzn± macierz
> dysków. W dodatku je¶li tylko SATA I jest obs³ugiwane na tym z³±czu to
> marny po¿ytek bêdzie z takiej macierzy.

Przy pojedynczym z³±czu jest to jak najbardziej bez sensu aczkolwiek mogê
sobie wyobraziæ sytuacjê z podpiêtym zewnêtrznym dyskiem w RAID1 spiêtym z
dyskiem wewnêtrznym dla poprawienia "niepadalno¶ci" systemu.