Jaki typ komunikacji po eSATA ustawić?

Autor: Marek <brak_at_email.com>
Data: Fri 23 Apr 2010 - 22:01:59 MET DST

Witam,

Zauważyłem, że dla wyjść zewnętrznych eSata na płycie Gigabyte P55A-UD3R
można ustawić zewnętrzne porty w 3 tryby: IDE, AHCI oraz RAID. Szczerze
mówiąc nie mam bladego pojęcia o co tu chodzi. Liczę na Waszą pomoc. A
oto moje wątpliwości:

1. Tryb IDE na wyjściu eSATA? Jak to mozliwe? IDE kojarzy mi się z
szeroką taśmą. Czy do eSATA są przewody a'la IDE do starych dysków? A
może o zupełnie cos innego chodzi bo jakoś nie chce mi się wierzyć, że
opracowuje się nową technologię po to aby archaiczne dyski podłączać.

2. Tryb AHCI - wyczytałem na Wikipedii, że to specyfikacja określająca
możliwość podłączania pamięci masowych i nie obejmuje SATA II. A co w
związku z tym obejmuje? Czy w tym trybie mogę jedynie podłączać dyski
SATA I ?

3. Tryb RAID - a to mnie kompletnie zaskoczyło. RAID kojarzy mi się
wyłącznie z macierzami dyskowymi. Jednakże jakoś nie mogę sobie
wyobrazić aby ktoś chciał do komputera podłączać zewnętrzną macierz
dysków. W dodatku jeśli tylko SATA I jest obsługiwane na tym złączu to
marny pożytek będzie z takiej macierzy.