Re: Test przy okazji wyrzucania starych płyt CD-R

Autor: Michał Bień <mbien_at_invalid.pl>
Data: Sat 17 Apr 2010 - 21:56:25 MET DST

W dniu 2010-04-17 20:01, Budzik pisze:

> no to podziwiam.
> Ja kiedys robiłem podobny test - odczytało sie maks 50%.
> Plyty to były esperanzy i jeszcze jakies ale nazwy juz nie pamietam.

        Zależy też nie tylko na czym, ale i CZYM nagrywałeś. Wspomniany
TEAC W58E miał (zasłużoną IMHO) opinię, iż nie naga i nie odczyta chyba
tylko płyty chodnikowej. 3-4 lata temu też robiłem porządki CDR (cześć
archiwizowałem na DVDR, część wyrzucałem) i też z 99% płyt nie maiłem
problemu, a większość to były budżetowe wynalazki, 85% Platinumy na
różnych nośnikach, zazwyczaj MoserBear. Ba - poprawnie i bez spowolnień
odczytywały się nawet BTX x4 z 1996 r. (moje pierwsze CDR). Jedyne, z
którymi miałem problemy to niesławne srebrne BASFy 650 MB. Pod wpływem
utleniania w warstwie emulsji porobiły się po prostu dziury. Powodem nie
było złe przechowywanie - stojące obok różne wynalazki przetrwały ten
czas bez problemów, a podobne małe dziurki w emulsji w srebrnych CDR
BASFa porobiły się i u znajomych (więc przechowywane w innych warunkach).

P.S.
Poza samymi płytami warto dobierać też dobrą nagrywarkę. Wspomniany TEAC
W58E działa u mnie do dziś i uruchamiam go gdy mam problem z odczytem
jakiejś płyty (zazwyczaj przez kogoś przyniesionej, a nie nagrywanej
przeze mnie) - czyta lepiej niż nowe napędy, pomimo że stuknęło mu już
10 lat (kupiłem w 2000 r.), a w międzyczasie padło mi parę innych,
kupionych później napędów.
Z DVDRW chucham i dmucham na Benqa 1640 - też napęd nie do zajechania i
bardzo dobrze nagrywający, choć DVD z racjo konstrukcji lasera są jednak
delikatniejsze niż pancerne CDRW W54E/W58E TEACa.

/MB