Re: Pare pytan o dyski SATA

Autor: tomekr <tomekr_at_nomail.pl>
Data: Wed 07 Apr 2010 - 23:32:13 MET DST

PeJot pisze:
> Czołem.
>
> Mam parę pytań na które nie bardzo potrafię wyguglać odpowiedzi, więc
> pozwólcie że pozawracam Wam głowę.
>
> 1. Jakość i żywotność współczesnych wewnętrznych HDD - czy z góry należy
> przekreślić jakieś firmy/typy, albo czego szukać a czego unikać ? Szukam
> czegoś w okolicy 500 GB, budżet do 250 zł.

Pod względem niezawodności w chwili obecnej wydają się najlepsze dyski WD.

Są różne rodziny dysków, przeznaczonych dla różnych zastosowań. Np. WD
Black jest optymalizowany na wydajność, a WD Green na niskie zużycie
energii. Musisz uważać aby kupić dysk z właściwej do tego co chcesz
osiągnąć rodziny: tutaj można zaliczyć wpadkę, np. są powolne,
przeznaczone np. do przechowywania backupów dyski 5400 obrotów/minutę,
jak ktoś sobie kupi taki jako podstawowy dysk operacyjny to będzie się
mu mulił komputer. Do PC z pojedynczym dyskiem nie należy kupować dysków
RAID-owych (takich jak WD Raid Edition).

Jeżeli będziesz miał wiele dysków w obudowie pracujących na raz, to
trzeba też zwrócić uwagę aby nie wchodziły w rezonans. Od czasu gdy
pojawiły się serwerowo-macierzowe dyski SATA do linii desktopowych
trafiają egzemplarze słabo wyważone :-( Z pecetowych najlepiej wyważone
są chyba dyski z serii WD Black.

> 2. Przez jakiś czas chciałbym w/w dysk ( SATA ) podłączyć do starego
> peceta ( EIDE ). Na alledrogo.pl jest multum przejściówek/kart które do
> tego służą. Znakomita większość jest jednak wpinana bezpośrednio w płytę
> główną, a ja potrzebuję dysk jako slave wpiąć w taśmę; drugi kanał EIDE
> mam już obsadzony dwoma napędami. Czy wobec tego trzeba szukać karty
> PCI/SATA ? Jak ona ma się do BIOSU komputera ? Ma szansę toto pracować
> ze starym pecetem ( Athlon 2000XP, pod WinXP )?

Zdecydowanie karta z kontrolerem SATA (z własnym BIOS, aby można było z
niej startować). Najlepiej jeżeli miałaby obsługę NCQ, które przyśpiesza
dostęp losowy, ale niestety takie są droższe.

> 3. Czy dyski 500 GB trzeba dzielić, czy Win XP obsłuży mi toto w całości
> ? Format trzeba będzie chyba jakimś zewnętrznym narzędziem zrobić.

Może być pojedyncza duża partycja.