Re: Pare pytan o dyski SATA

Autor: PeJot <PeJot_at_o2.pl>
Data: Sun 04 Apr 2010 - 16:12:56 MET DST

JoteR pisze:

> To najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem byłby właśnie interfejs USB <->
> PATA/SATA, umożliwiający teraz podłączenie dysku SATA, a w nowym
> komputerze szybkie podłączenie w razie czego starego dysku PATA.

Takie rozwiązanie, tzn. zewnętrzny dysk EIDE podłączam przez USB albo
FireWire stosuję dzisiaj, ale wolałbym raczej dysk w pececie, bo ten
jest eksploatowany przez dzieciaki.

> Jeśli docelowym systemem jest obserwispackowany Windows XP, to jest
> absolutnie nieistotne ile z tej pojemności płyta wykryje - z dyskiem
> będzie dogadywać się system a nie BIOS.
> Natomiast przy stosowaniu wspomnianej przejściówki ograniczeniem może
> być jej firmware, niekoniecznie radzący sobie z adresowaniem 48-bitowym,
> co - wg jednego z tutejszych guru - może uniemożliwić obsługę dysków
> powyżej 128 GiB. Sprawdzone pod tym względem są np. Uniteki Y102/Y103.

Czyli dalej wiem że nic nie wiem. To znaczy że jeśli BIOS się z dużym
dyskiem nie dogada, robi to XP+SP3 ? W sumie wiem tylko że najmłodsza
wersja BIOSU radzi sobie na pewno z HDD 160 GB. Jeśli wsadzę 320 GB na
EIDE, np:

http://www.apollo.pl/store/show_detail/37210

to powinno działać? W sumie też rozwiązanie, ale z tym pecetem trzeba
będzie wziąć rozwód wcześniej czy później, chciałem aby HDD został na
przyszłość. ZTCW jeden kanał EIDE egzystuje na płytach głównych, ale jak
długo jeszcze?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem