Re: Pytanie o procesor

Autor: Marek <marek1967_at_spam.interia.pl>
Data: Sat 03 Apr 2010 - 23:03:30 MET DST

W dniu 2010-04-02 10:25, WiesłaW pisze:

> A czy nie jest to przypadkiem wina pamięci?

Być może. Jednakże Windows XP 32 bitowy nie obsłuży powyżej 4GB. To
jeden z powodów zmiany. Choć akurat co do AI to nie sądzę, że załóżmy
2GB (wolne w najgorszym razie) to dla AI za mało.

> Tak w ogóle - zapytałem, aby uprzedzić ewentualne komentarze o sens takiej
> konfiguracji.

No i bardzo dobrze, że pytasz i sugerujesz. Właśnie tego oczekuję z
naszej rozmowy :-)

> Co do procesora, proponuję Intela, ale na podstawkę LGA1156 Core i7 860.
> Jest to prawie to samo, ale z TDP 95W. Tutaj porównanie:
> http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=41316,41447,
>
> Przede wszystkim jest bardziej energooszczędny, płyty pod tę podstawkę
> są dużo tańsze, jeżeli zabraknie Ci mocy - Turbo Boost jest aż do
> 3,46 GHz, pamięci DDR3 są parami a nie po trzy.
> Ale trzeba pamiętać, że Intel do swoich procesorów zaleca pamięci nie
> przekraczające napięcia pracy 1,65V.

Faktycznie nie spodziewałbym się aż takich różnic. W opisie procesorów
są dwie niepokojące mnie różnice na niekorzyść 860. Nie wiem właśnie czy
to niekorzyść czy chwyt marketingowy. Zauważ, że wymyślono w coś takiego
jak QPI. Coś to w praktyce daje?
Po drugie 2.5 kontra 4.8 GT/s na szynie. Co o tym sądzisz?

> Phenomy powyżej x4 945 mają za duży apetyt na prąd, dlatego według mnie
> warte są mniejszej uwagi.

Hmmm... więc potwierdzasz to co już usłyszałem. Choć może nie w stosunku
do 945 gdyż on ma zaledwie 95W. 965 - 140W. Powiem Ci co jednak
spowodowało, że nie wyrzuciłem z rozważań tego procesora.

Oto opis ze stron AMD:
http://www.amd.com/us/products/desktop/processors/phenom-ii/Pages/phenom-ii-key-architectural-features.aspx

Trzy ostatnie punkty przeczytaj. Z drugiej zaś strony Intel 930 sam
pochłania 130W więc prawie tyle samo. Faktem też jest, że 860 sporo mniej.

> Płyta główna powinna mieć przede wszystkim pasujące nam gniazda i
> wyposażenie. Taką średniej klasy płytą pod LGA1156 jest np.
> Gigabyte GA-P55-USB3 z nowym USB 3.0.

Dokładnie ten model wybrałem :-) Opcją był podobny Gigabyta różniący się
podstawką.

> Jeszcze tak ogólnie. "Cichość" procesora zależy od wentylatora, ale
> teoretycznie im procesor mniej prądu pobiera powinien być cichszy.
> Procesory obu firm są jednakowo stabilne. Stabilność zależy od wielu
> innych rzeczy.

O tej stabilności wspominałem w kontekście opowieści o rzekomej większej
stabilności platform Intela. Sam nie miałem z tym negatywnych doświadczeń.