Re: tani zasilacz

Autor: Wiesław <nawu_at_usunpoczta.onet.pl>
Data: Fri 05 Mar 2010 - 20:01:22 MET

Dnia 05-03-2010 o 17:35 Mariusz Kruk napisał na pl.comp.pecet:

> To wróć do liceum i powtórz sobie fizykę.
> Mniej przewodów (tej samej średnicy), to większy opór. Większy opór, to
> większe straty energii. Elementarne.

Mogliście wyjaśniać bardziej przejrzyście, bo jeszcze ktoś to przeczyta
i dopiero będzie miał mętlik w głowie :)
Raczej, nie chodzi o przewody tylko o styki. A konkretnie o złącze
zasilające Molex, przez które może przepłynąć prąd max 6A\pin
Jeśli prąd znamionowy styku zostanie przekroczony, może się on przegrzać
i uszkodzić. Jak z tego wynika z 20-to pinowego złącza można uzyskać
maksymalnie 24A na +5 V, 6A na +12 V i 12A na 3.3V.
Dodatkowe 4 piny zostały wprowadzone w specyfikacji ATX v 2.2 w celu
wzmocnienia torów prądowych PCI-Express (dodatkowe linie 3,3V, 5V i 12V).

Jak z tego wynika, nic nie da rozdzielenie napięć przejściówką z 20 na 24p,
gdyż potrzebny płycie gł. prąd i tak musi przepłynąć przez pojedynczy
pin. Heca może zacząć się wtedy, gdy prąd przekroczy dopuszczalne wartości.
Nie ma wtedy znaczenia, czy jest przejściówka, czy jej nie ma.
Tutaj również zaczynają się opisane procesy: duża oporność styku powoduje
jego wygrzewanie, a co się z tym wiąże - straty mocy. Nie powinno jednak
wiązać się to z napięciem, bo stabilizator nie pozwoli na jego zmianę.

Dawidowi natomiast, nic mądrzejszego nie udało się chyba jeszcze napisać :)

--
Wiesław
Opera Mail