Re: NAS do firmy

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 17 Feb 2010 - 22:44:41 MET

Dnia Wed, 17 Feb 2010 17:45:17 +0100, Konrad Kosmowski napisał(a):

> Z VMWare to różnie bywa. Ichni initiator, a w zasadzie w ogóle całe VMWare
> potrafi różnie działać w zależności od targetu (z tego co pamiętam wymaga
> ustawiania jakiegoś parametru dla eksportowanego LUN, który nie wszystkie
> targety obsługują). Lepiej sprawdź opinie przed zakupem odnośnie VMWare.
> Generalnie QNap chyba jako jedyny z ww. jest certyfikowany pod VMWare.

NetGear ReadyNAS z serii 63xx także ma taki certyfikat.

> Tzn. jaki? :) Tzn. wiesz, że większość tych NAS jest oparta o Linuksa i jakąś
> dosyć zwykłą Sambę - tzn. w podstawowym zakresie to będzie działać, ale cudów
> (np. dobrej obsługi ACL) się nie spodziewaj.

Cóż, oczekiwałbym głównie automatycznej aktualizacji haseł do kont
użytkowników NAS-a po zmianie tych haseł w AD, ale obawiam się, że to
będzie niemożliwe. Pewnie trzeba będzie ręcznie rzeźbić. No, chyba że
będzie miał wsparcie dla radius-a.

[...]
> W takim NAS to ja też obawiałbym się padu *pojedynczego* kontrolera - nie wiem
> co będzie jak padnie cała obudowa czy będzie tak łatwo po prostu przenieść
> dyski do nowej - nie praktykowałem tego.

To fakt, dlatego istotne były dla mnie także warunki gwarancji. Netgear
przez 5 lat daje mi możliwość wymiany urządzenia na inne sprawne w
trybie NBD. Podobno wystarczy tylko w nowej budzie podmienić dyski.

> Do NetGear dają też całkiem zjadliwy soft do backupu stacji Windows. Tyle, że z
> tego co patrzyłem największe modele są po 4 dyski - a Ty chcesz RAID6 i 6TB
> przestrzeni to nie wiem jakie dyski chcesz tam zamontować? :)
>
> Dwa takie NetGeary ReadyNAS??? NV+ 4-Bay będę lada dzień konfigurował to mogę się
> podzielić wrażeniami. :)

Ja się już zdecydowałem na zakup NetGear ReadyNAS Pro RNDP 6350. To nowa
sześciodyskowa seria, oparta na Atomie i płycie głównej Intela. Firmowe
3 napędy 500 GB wykorzystam do innych celów, a zamiast nich wrzucę
komplet zwykłych dysków 1,5 TB. Cenowo tak wyjdzie najkorzystniej.

Programik NTI Shadow faktycznie wygląda dobrze, ale ma jedną wadę - nie
czyta plików w użyciu. Mam co prawda do tego własny patent, ale to znowu
oznacza rzeźbienie.

Bardzo mi się za to podobała aplikacja dołączana do NAS-ów firmy CTERA,
którą można było bezobsługowo zainstalować na kliencie poprzez udział
IPC$, przeglądać zdalnie zasoby, zdefiniować zakres i harmonogram
backupów - i wszystko to z poziomu NAS-a, bez konieczności robienia
czegokolwiek na maszynie klienta. Backup odbywał się oczywiście z
użyciem szyfrowanego rsync i z kopiowaniem plików otwartych. Kiedyś
bawiłem się innym programem o podobnych możliwościach mało znanej
maleńkiej firmy z Rosji o nazwie KieSoft EaseBackup - no po prostu
perełka.

Aha, dzięki za wsparcie :-).

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]