Re: NAS do firmy

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Wed 17 Feb 2010 - 17:45:17 MET

** Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> wrote:

> Nie. Tym bardziej, że ograniczy to ilość dysków (oczywiście w założonym
> budżecie).

Nie wiem jaki masz budżet, poza tym sensowne rozwiązania rackowe (no ale to już
*chyba* nie NAS) skalują się poprzez dodawanie kolejnych półek.

Ale OK - w takim razie wolnostojące.

> Tak, VMWare i ew. W2k3.

Z VMWare to różnie bywa. Ichni initiator, a w zasadzie w ogóle całe VMWare
potrafi różnie działać w zależności od targetu (z tego co pamiętam wymaga
ustawiania jakiegoś parametru dla eksportowanego LUN, który nie wszystkie
targety obsługują). Lepiej sprawdź opinie przed zakupem odnośnie VMWare.
Generalnie QNap chyba jako jedyny z ww. jest certyfikowany pod VMWare.

> Wystarczy podstawowy.

Tzn. jaki? :) Tzn. wiesz, że większość tych NAS jest oparta o Linuksa i jakąś
dosyć zwykłą Sambę - tzn. w podstawowym zakresie to będzie działać, ale cudów
(np. dobrej obsługi ACL) się nie spodziewaj.

> 10k z dyskami.

No to na NetApp (mają fajną promocję teraz na FAS2020 - czyszczą z tego
magazyny, sprzęt całkiem klasa ale to jest 4x większy koszt) raczej nie
styknie.

To ja bym łykał QNAP TS-859 Pro lub QNAP TS-659 Pro w zależności od tego jakie
chcesz do tego dyski. Z tańszymi (nie dedykowanymi dla RAID) zmieścisz się aby
kupić np. 6x 1,5TB i zostawić dwie zatoki wolne. Jak zacznie Ci się kończyć
miejsce to zawsze możesz dołożyć albo 2x2TB (czy co tam będzie w przyszłości)
albo wymienić te sześć dysków na większe. W tym czasie 2TB powinny już być
tańsze.

Jeżeli chcesz dyski dedykowane dla RAID to raczej pozostaje obudowa na sześć.

> Cóż, wolę dmuchać na zimne. RAID 6. Miałem już przypadek, że jeden po drugim
> padły mi dwa dyski SAS w macierzy HP RAID10. Statystycznie niezwykle rzadka
> sytuacja, ale jak widać, zdarza się.

W takim NAS to ja też obawiałbym się padu *pojedynczego* kontrolera - nie wiem
co będzie jak padnie cała obudowa czy będzie tak łatwo po prostu przenieść
dyski do nowej - nie praktykowałem tego.

> Zgadza się. W międzyczasie przyjrzałem się interfejsom w QNap i NetGear
> ReadyNas Pro i ten drugi powalił mnie na kolana. Ma wszystkie funkcje jakich
> potrzebuję, lekkie surowe menu, bardzo szczegółowe opcje dla każdej ważnej
> funkcji, no generalnie od razu widać że to sprzęt dla administratora firmy, a
> nie do domu. QNap, mimo iż pozycjonuje się jako sprzęt biznesowy, wygląda
> przy nim jak zabawka.

Do NetGear dają też całkiem zjadliwy soft do backupu stacji Windows. Tyle, że z
tego co patrzyłem największe modele są po 4 dyski - a Ty chcesz RAID6 i 6TB
przestrzeni to nie wiem jakie dyski chcesz tam zamontować? :)

Dwa takie NetGeary ReadyNAS??? NV+ 4-Bay będę lada dzień konfigurował to mogę się
podzielić wrażeniami. :)

(...)

> Masz całkowitą rację. Gdyby nie chroniczny brak czasu, postąpiłbym inaczej -
> kupiłbym jakiś używany serwer z półką na dyski SATA albo tego Thecusa, o
> któym pisał wcześniej Tomasz Chmielewski, i przerobiłbym go pod swoje
> potrzeby. Taki sprzęt jest teraz śmiesznie tani, np. HP G380 na Xeonach z
> półką na 6 dysków (niestety 2,5") kosztuje 1-1,5 kpl...

6x2,5" to nadal nie spełnia przecież warunków brzegowych odnośnie pojemności.
Ale masz rację - stadium pośrednim może być jakiś dopasiony w dyski SATA
wyeksploatowany serwer. Ew. jak znajdziesz coś dedykowane pod storage server to
można czasami nawet półek dołożyć.