Re: NAS do firmy

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 17 Feb 2010 - 07:23:56 MET

Dnia Tue, 16 Feb 2010 15:21:00 +0100, Konrad Kosmowski napisał(a):

> Czy obudowa Rack to wymóg?

Nie. Tym bardziej, że ograniczy to ilość dysków (oczywiście w założonym
budżecie).

> iSCSI to pod jakieś konkretne zastosowanie, konkretnego klienta?

Tak, VMWare i ew. W2k3.

> Współpraca z AD w jakim zakresie?

Wystarczy podstawowy.

> Jaki masz budżet?

10k z dyskami.

> Piszesz, że 4 lub więcej dysków i powierzchnia do wykorzystania 6TB ale nie
> piszesz jakiego poziomu RAID wymagasz. Np. dla RAID5 i 4 dysków jeżeli chcesz
> 6TB to musisz zastosować najdroższe dyski 2TB.

Cóż, wolę dmuchać na zimne. RAID 6. Miałem już przypadek, że jeden po
drugim padły mi dwa dyski SAS w macierzy HP RAID10. Statystycznie
niezwykle rzadka sytuacja, ale jak widać, zdarza się.

> Wariant dla 4 dysków:
> 1x TS-459 Pro - ~4000zł
> 4x WD20EARS - ~3000zł
> Razem - ~7000zł
> TB w RAID5 - 6 co daje 1200zł za 1TB w RAID5
>
> Wariant dla 6 dysków:
> 1x TS-639 Pro - ~5200zł
> 6x WD15EARS - ~2400zł
> Razem - ~7600zł
> TB w RAID5 - 7 co daje ~1100zł za 1TB w RAID5

Zgadza się. W międzyczasie przyjrzałem się interfejsom w QNap i NetGear
ReadyNas Pro i ten drugi powalił mnie na kolana. Ma wszystkie funkcje
jakich potrzebuję, lekkie surowe menu, bardzo szczegółowe opcje dla
każdej ważnej funkcji, no generalnie od razu widać że to sprzęt dla
administratora firmy, a nie do domu. QNap, mimo iż pozycjonuje się jako
sprzęt biznesowy, wygląda przy nim jak zabawka.

> Itd. tak więc to mocno zależy od tego jaki chcesz RAID, ile dysków i jakie
> dyski. Powyżej liczyłem dla dysków WD Green, jakbyś brał dedykowane dla RAID to
> są ok. dwa razy droższe co wyraźniej podkreśliłoby różnice per 1TB. Generalnie
> jak myślisz o rozbudowie to ja bym brał obudowę z jak największą ilością zatok
> na dysk.

Odnośnie dysków WD Green - widziałem trochę postów o problemach przy
współpracy NAS z nimi. Chyba nie zaryzykuję. Zwykłe dyski SATA Seagate
mi wystarczą, bez RAID.

> Tyle, że przy pewnych ilościach i wymaganiach i tak dojdziesz już do momentu,
> w którym NAS jest nieopłacalny i lepiej zainwestować w normalną maciorę.

Masz całkowitą rację. Gdyby nie chroniczny brak czasu, postąpiłbym
inaczej - kupiłbym jakiś używany serwer z półką na dyski SATA albo tego
Thecusa, o któym pisał wcześniej Tomasz Chmielewski, i przerobiłbym go
pod swoje potrzeby. Taki sprzęt jest teraz śmiesznie tani, np. HP G380
na Xeonach z półką na 6 dysków (niestety 2,5") kosztuje 1-1,5 kpl...

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/