Re: NAS do firmy

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Tue 16 Feb 2010 - 15:21:00 MET

** Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> wrote:

> Szukam NAS do firmy do backupów danych, pod 4 lub więcej dysków, powierzchnia
> do wykorzystania > 6 TB, wymagane iSCSI, szyfrowany rsync, współpraca z AD,
> możliwość rozszerzenia powierzchni.

Czy obudowa Rack to wymóg?
iSCSI to pod jakieś konkretne zastosowanie, konkretnego klienta?
Współpraca z AD w jakim zakresie?
Jaki masz budżet?

Piszesz, że 4 lub więcej dysków i powierzchnia do wykorzystania 6TB ale nie
piszesz jakiego poziomu RAID wymagasz. Np. dla RAID5 i 4 dysków jeżeli chcesz
6TB to musisz zastosować najdroższe dyski 2TB.

Wariant dla 4 dysków:
1x TS-459 Pro - ~4000zł
4x WD20EARS - ~3000zł
Razem - ~7000zł
TB w RAID5 - 6 co daje 1200zł za 1TB w RAID5

Wariant dla 6 dysków:
1x TS-639 Pro - ~5200zł
6x WD15EARS - ~2400zł
Razem - ~7600zł
TB w RAID5 - 7 co daje ~1100zł za 1TB w RAID5

Itd. tak więc to mocno zależy od tego jaki chcesz RAID, ile dysków i jakie
dyski. Powyżej liczyłem dla dysków WD Green, jakbyś brał dedykowane dla RAID to
są ok. dwa razy droższe co wyraźniej podkreśliłoby różnice per 1TB. Generalnie
jak myślisz o rozbudowie to ja bym brał obudowę z jak największą ilością zatok
na dysk.

Tyle, że przy pewnych ilościach i wymaganiach i tak dojdziesz już do momentu,
w którym NAS jest nieopłacalny i lepiej zainwestować w normalną maciorę.