Re: Pytanie o netbook (dawno nie by³o ;)) [OT]

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Sat 13 Feb 2010 - 13:46:01 MET

On Sat, 13 Feb 2010, Konrad Kosmowski wrote:

> No do tej pory jako¶ nie specjalnie widzia³em dzia³aj±ce DRM,

...problem w tym, ¿e aktualnie zbyt wiele zmierza w stronê
stworzenia rozwi±zania, którze *rzeczywi¶cie* pozbawi u¿yszkodnika
kontroli nad w³asnymi danymi (na jego w³asnym kompie).

> a scenariusz w którym podpisywanie sterowników zwiêksza
> bezpieczeñstwo to ju¿ sam sobie wymy¶l.

  Po co wymy¶laæ?
  Zawsze jest bezpieczniej, je¶li *mo¿na* zastosowaæ jakie¶ rozwi±zanie.
  Ale to *JA* chcê decydowaæ, *CZYJ* podpis akceptujê, czy siê nie
do¶æ jasno wyrazi³em?

  MSkonstrukcja :> zmierza do tego, ¿e jedynym akceptowalnym podpisem
ma byæ podpis MS.
  Za¶ s± mocne podejrzenia, ¿e kryterium wydania tego podpisu jest tak
naprawdê "nienaruszalno¶æ DRM".
  Zwróæ uwagê - od paru lat MS usi³uje u¿yszkodnikom wcisn±æ rozumowanie
"ochrona danych *przed u¿ytkownikiem* == bezpieczeñstwo"!
  Jakby kto pyta³, mnie to trochê irytuje.

> Ufam, ¿e jeste¶ rozs±dny.

  A ja ufa³em ¿e uwa¿nie czytasz ;) - nie mam nic przeciwko podpisom.
  Dopóty to ja pozwalam na wybór kó³ka z kluczami.

> Te¿ do koñca nie jestem pewny (tutaj proszê o sprostowanie)
> czy na pewno jest tak, ¿e to jest wymuszone

  W wersji 64-bit jest, z zastrze¿eniami ni¿ej.

> - na pewno mo¿esz podpisaæ sterownik samemu,

  Nie dzia³a, nie jest uznawany za "koszerny".
  Przypomnê: 64-bit. Podpis musi byæ "MS".

> a pewnie te¿ jest jaki¶ tryb debug.

  Jest, to prawda.
  Tyle, ¿e o ile (tym razem je¶li ja siê mylê to poproszê o sprostowanie)
jest w³±czony, to biblioteki DRM nie dzia³aj±.
  A jak dzia³aj±, to po kolejnym SP przestan± ;)

  MS najwyra¼niej prowadzi stopniow± "wojnê o DRM", blokuj±c po
kawa³ku dostêpne ¶cie¿ki. Nie wiem jaki to ma cel, byæ mo¿e nie
chcieli zrobiæ bezwzglêdnej blokady w jednym kroku, ze wzglêdu
na mo¿liwe unieruchomienie komputerów z niepodpisanymi sterownikami.

  W ka¿dym razie z opisów wynika, ¿e co SP - to restrykcje rosn±:
http://www.tipandtrick.net/2008/permanently-turn-off-and-disable-64-bit-x64-windows-vista-forced-driver-signature-signing-with-readydriver-plus/
http://thebackroomtech.com/2007/11/05/howto-disabling-driver-signing-in-windows-vista-64-bit/
"the disable drivers integrity checks options no longer works after
Microsoft released new kernel security"
http://www.mydigitallife.info/2008/02/26/unable-to-disable-integrity-checks-cause-drivers-not-found-in-64-bit-vista-x64/

  Wszystko linkami st±d:
http://www.freeotfe.org/docs/Main/impact_of_kernel_driver_signing.htm

> Tylko po prostu dla typowego u¿ytkownika
> bezpieczniej jest niech on nie ³aduje sterowników nie wiadomo sk±d. Windows to
> jest jednak system konsumencki.

  Y tam, mo¿na by jaki¶ flejm wysma¿yæ, ale mi siê nie chce :)

> Wydaje mi siê, ¿e tak dok³adnie jest - mo¿esz samodzielnie podpisaæ sterownik.

  W 32-bit mo¿e tak, nie przygl±da³em siê.

[...myszka...]

> A... na kablu. To u¿yj takiej na BT nie bêdziesz mia³ problemu z okupowanym
> portem USB. BT ¿re tyle co nic z baterii laptopa (totalnie pomijalne), a myszki
> na BT na zestawie baterii AA dzia³aj± ponad rok.

  Thx.
  Acz podejrzewam ze to "z rolk±" (a nie na LED)?

> Ej ale przecie¿ kto by Ci nie napisa³ to bêdziesz wiedzia³ wiêcej i mia³ swoje
> w±tpliwo¶ci - kup sobie te XP i b±d¼ dumny z udanego zakupu. Bo to siê nudne
> robi. :)

  XP mam :P, czego nie mam, to (chwilowo) netbooka na którym móg³bym porównaæ :)

pzdr, Gotfryd