Re: Dysk SSD jako systemowy C:\ - czy to dobry pomysł?

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Wed 10 Feb 2010 - 02:58:10 MET

** Radosław Sokół <rsokol@magsoft.com.pl> wrote:

> 1) SSD wcale nie są aż tak bardziej energooszczędne od HDD.

Wcale są, szczególnie jak weźmiesz pod uwagę ile ciepła wydzielają.

> 2) Dobrze skonfigurowany i używany system działa sprawnie nawet na HDD.
> Generalnie dysk powinien być używany tylko w czasie uruchamiania programu,
> wywoływania jakichś funk- cji i odczytywania/zapisywania danych :)

Komunały prawisz.

> 3) SSD na dzień dzisiejszy mają największy sens w kompute- rach
> ultra-mobilnych, które mogą podlegać silnym urazom fizycznym przy ciągłym
> noszeniom i nie służą intensywnej pracy, więc mają mało zapisów na nośniku.

Pamięci tego typu od zawsze miały większy sens i nie tylko w urządzeniach
ultra-mobilnych ale np. takich, które nie muszą zżerać energii na okresowe
rozkręcenie dysku tylko po to aby zapisać kilka KB danych (np. stacje
pomiarowe).

Zalet jest o wiele więcej i tak naprawdę sprowadza się to do umieszczenia
danego systemu w określonym typie zastosowania i charakterystyce przetwarzania.
Faktem jest, że wymienione przez Ciebie zastosowanie jest generalnie podatne na
użycie SSD ale to wcale nie oznacza, że inne zastosowanie nie jest.

> W desktopie średniej klasy SSD niewiele przyspieszy, a może po pew- nym
> czasie nawet zwolnić system ;)

Przyspieszy zauważalnie. Chociażby rozruch systemu może być od kilku do
kilkunastu sekund krótszy, aplikacje też będą się szybciej uruchamiać. Również
zyskają na tym ruchu wszelkie operacje w których nieliniowy dostęp do danych
jest istotny (np. bufory).

Ergo w desktopie średniej klasy (a co to w ogóle jest?) sensowne rozbudowanie
storage daje największe korzyści bo storage jest obecnie najwęższym gardłem.

Umieszczenie systemu na SSD, podanie komputerowi dobrego Flasha na ReadyBoost
(czy podobne), umieszczenie przestrzeni danych na dobrym RAID da *widoczne*
wyniki. Nawet na średniej klasy desktopie.