Re: niech żyje Creative(.pl)

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Tue 09 Feb 2010 - 12:37:57 MET

WS pisze:
> Problem i soft i hard, ale po kolei. Kupiłem kartę X fi Elite pro. Po

*Tylko* soft.

> najdroższych kart w Win 7 ma bardzo ograniczona funkcjonalność. I oto
> nadeszła odpowiedź, którą przytaczam w całości, bo zawarta w niej
> filozofia, nie wiem jak Was, ale mnie zaskoczyła, bo okazuje się, że
> kazdy posiadacz sprzetu Creative'a może doznać aktu łaski, ale nie musi.

Ależ czego się spodziewasz w świecie zamkniętych specyfikacji
i zamkniętych sterowników?

Gdyby, jak za starych czasów, Creative opublikował dokładną
dokumentację karty, pewnie znalazłby się jakiś zapaleniec,
który napisałby sterowniki do najnowszej wersji Windows.
W końcu z niektórymi kartami Creative - choć raczej dzięki
technice reverse-engineering, a nie ogólnodostępnej dokumen-
tacji - tak właśnie było i pojawiały się niezależne sterow-
niki, czasem lepsze od firmowych.

W sytuacji, gdy Creative jest jednocześnie producentem sprzę-
tu i oprogramowania sterującego tym sprzętem, musisz brać
pod uwagę, a nawet przyjmować za pewnik, że sterowniki będą
dostępne *wyłącznie* dla wersji Windows oferowanej w momencie
wchodzenia danej karty na rynek i dla *żadnej nowszej*.
Zmiana systemu równa się zmianie sprzętu.

Jedynie otwarte sterowniki zapewniają ciągłość wykorzystania
sprzętu w nowym oprogramowaniu. Nie muszę chyba dodawać, że
jest to ciągłość, na której producentom sprzętu absolutnie
*nie* zależy.

Szerzej zresztą opisałem temat już dawno w artykule:
http://www.grush.one.pl/article.php?id=openclose

PS. Poza tym Creative ma bardzo złą opinię jeżeli chodzi o
     pisanie sterowników urządzeń. Przez cały "czas życia"
     Windows NT 4.0 nie napisali stabilnych i w pełni funk-
     cjonalnych sterowników do SoundBlastera 16, którego
     sprzedawali przecież bardzo długo.

|                 |  Politechnika Śląska                   |