Re: Pytanie o netbook (dawno nie by³o ;))

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sun 07 Feb 2010 - 03:34:40 MET

** Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> wrote:

> - ceny do 1500 z³, 1800 brutto 22% VAT bezwzglêdnie max (z dostaw±)

W tej cenie nie kupisz sensownego o parametrach, które wymieni³e¶ i tyle. Tak
do 2000 mo¿na kupiæ.

(...)

> - jednak XP (zasoby)

Ale co zasoby? 7ka po odpaleniu zajmuje 110MB RAM, a XP 90MB. 7ka lepiej sobie
radzi z zarz±dzaniem pamiêci±, wydajniej obs³uguje d¼wiêk i grafikê, ma
bardziej responsywne GUI, lepiej zarz±dza energi± itd. XP na wspó³czesnym
sprzêcie WOLNIEJSZE od 7ki.

Kupowaæ dzisiaj XP nie maj±c konkretnych powodów (np. potrzebujemy czego¶ co
nie jest kompatybilne z 7) to g³upota.

I ja to piszê jako generalnie Linuksiarz i niespecjalny fan systemów MS - 7ka
im siê uda³a. :)

> - "normaln±" instalacjê, a nie "zrób sobie sam obraz instalacji za¶mieconego
> systemu"

Raczej zapomnij, sprzêt tej klasy po prostu ma serwisow± partycjê z ca³ym
crapware i tyle. Oczywi¶cie fajnie by³oby mieæ po prostu oryginalny no¶nik od
MS, ale za to siê DOP£ACA (o ile w ogóle jest taka mo¿liwo¶æ) - te kryterium
wyboru mo¿esz sobie generalnie odpu¶ciæ bo tylko bez sensu sobie zawê¿asz.

> # Na co bym wola³ siê nie naci±æ:
> - "niedostateczna moc"; widzia³em komentarze, ¿e np. Asus 1101HA ma
> "s³ab±"; nie wiem jaka to jest jednostka miary, mo¿e kto¶ prze³o¿yæ
> na u¿ycie TrueCrypta plus ilo¶æ fps deshakera pod VirtualDub? ;)
> (nie, netbook do tego ostatniego NIE ma s³u¿yæ, ale jest to jak
> dla mnie dobra jednostka miary ;))

Dwurdzeniowe Atomy z HT czy te oparte o ULV s± ca³kiem przyzwoite. Cudów siê
nie spodziewaj, ale da siê w miarê wygodnie wykonywaæ typowe czynno¶ci do
jakich ten sprzêt jest przeznaczony.

> - niezjadliw± klawiaturê; mo¿liwie "normalnopodobna" jest wskazana
> - problem "za ma³o USB", po podpiêciu pendrive, myszki i czego¶
> tam jeszcze

Myszkê sobie via BT podepnij. Poza tym nie rozumiem tej kwestii... chcesz
netbooka z np. 6 portami USB? Nie ma takiego (co z reszt± przecie¿ prosto
sprawdziæ).

> Ale patrzê po sprzêcie... no i wychodzi, ¿e jest jaki¶ ma³o
> dostêpny Samsung N510 (mat, XP), za to u wielu sprzedawców
> widzê ASUSa 1201 HA.

No w³a¶nie tego Asusa mia³em Ci zamiar zaproponowaæ, przyjrzyj siê te¿
Samsungowi X120 (s³abo dostêpny i niestety na polskim rynku z Vist± co moim
zdaniem jest pomy³k±) oraz Lenovo S12 (na ION).

Niestety wszystkie maj± swoje wady: brak rozszerzonej baterii (mia³em tak± w
Lenovo S10-1 - 11h z baterii to du¿y atut), ekran glossy (kwestia gustu),
brzydkie s± (równie¿ kwestia gustu - mi odpowiada minimalizm klasycznych
ThinkPadów i taki by³ S10-1).

Mam tego Asusa 1201 HA i w sumie jest OK. No tyle, ¿e ja tego u¿ywam jak
m³otka: pod³±czyæ do routera czy innego switcha, co¶ sprawdziæ w dokumentacji,
w polowych warunkach odpaliæ konsolê czego¶, odpaliæ film na rzutnik, zrobiæ
prezentacjê, w drodze posurfowaæ czy poczatowaæ - do tego siê nadaje. Ale jako
stacji roboczej to bym tego nie traktowa³.

A wydaje mi siê, ¿e tego w³a¶nie oczekujesz - spory b³±d. Je¿eli to ma byæ twój
podstawowy laptop (a nie ten m³otek) to we¼ co¶ w okolicach 13" z core 2 duo i
napêdem optycznym (jeszcze lepiej - ze stacj± dokuj±c±).

(...)

> - jak bardzo *statycznie* przeszkadza glare?
> Nie chcia³bym zgrzytaæ zêbami np. w poci±gu albo w k±cie
> do którego wlaz³em, bo to by³ jedyny wolny...

A masz wybór? Nie widzia³em netbooka (Atom dual lub ULV) o sensownej wydajno¶ci
bez ekranu glossy.

> - jak bardzo da mi w ko¶æ Windows 7? Bo owszem, betê po¿ywa³em
> trochê, ale na Quadzie z 6 GB RAM, wiêc to nie ta skala
> do¶wiadczeñ.

Wy¿ej ju¿ pisa³em.

> - czy ten 1201 opisaæ "nie kupuj i dlaczego"? ;)

Ja tego w³a¶nie wybra³em. My¶la³em te¿ o Samsungu X120 ale by³ z Vist±.

> Od zawsze ceniê "zapas RAMu", st±d moje pewne obawy (2GB i wiêcej nie ma i
> nie bêdzie)

Te 2GB moim zdaniem Ci wystarczy - tzn. moc tego sprzêtu i tak nie jest zbyt
du¿a, wiêc generalnie nie wiem co Ty chcesz robiæ, ¿eby potrzebowaæ wiêcej ni¿
2GB RAM, a nawet jak bêdziesz mia³ wiêcej to i tak niewiele to zmieni bo w±skim
gard³em bêdzie procesor i dysk.

We¼ te¿ pod uwagê, ¿e im wiêcej RAM tym wolniej siê laptop hibernuje i podnosi
z hibernacji. Wiêc je¿eli Ci zale¿y na szybszym starcie z hibernacji to w ogóle
sk³ania³bym siê do 1GB.

> i wewnêtrzne przekonanie, ¿e "z XP lepiej".

Totalnie niczym nieuzasadnione tzn. w przypadku Visty to bym siê zgodzi³, ale
7ka jest du¿o lepsza od XP (nie mówi±c ju¿ o Vi¶cie).