Re: Godna polecenia plyta glowna AM2 DDR2

Autor: Michal Lukasik <michu_l_at_tlenCUT.pl>
Data: Fri 05 Feb 2010 - 01:29:06 MET

Dnia 4.2.2010, djs napisał(a):

> A w odpowiedzi dałeś linki do płyt głównych (za co bardzo dziękuję za
> zaangażowanie), tylko szkoda, że większość nie obsługuje nawet ACC o
> które chodziło, nie mówiąc o funkcji podkręcaniu każdego z rdzeni osobno ;)

No i znowu pudło. Wiesz, jak sprawdzić w specyfikacji, która to obsługuje
to teraz skoro, nie masz fizycznie dostępu do płyty ściągnij 'manuala'
i sprawdź jak to działa. BTW. niestety często-gęsto w 'manualu' nie ma
wszystkiego (m.in. o tym poniżej), zwłaszcza tego co wprowadziły kolejne
poprawki BIOS.
Zapewniam Cię, że te płyty to potrafią choć faktycznie nie mam pewności
czy wszystkie z nich - nie mam czasu by sprawdzać które konkretnie (na
pewno ta przeze mnie proponowana, w wątku padł też inny model).

> Pewnie że tak - z tym sie zgadzam. Ale nad interpretowanie czyjeś
> wypowiedzi jest jeszcze głupsze - nie uważasz?
> Znowu dopisałeś coś co było dla ciebie wygodne - ja nigdzie nie
> wspominałem o klasie sprzętu tylko to, że okazał się dziadowski.
> Staram się nie kupować płyt z dolnej półki. Był to sprzęt średniej klasy
> w ofercie Gigabyte i okazał się dziadowski. W tamtym czasie wymieniłem
> MSI na Gigabyte i okazało się, że starsze MSI były o niebo lepsze. Na
> koniec i tak z "lekką" dopłatą wylądowała w kompie płyta DFI.

Tyle, że pewnie przy okazji wymieniłeś na MB z nowszym czipsetem itp. a
wtedy to... (chyba, że weźmiemy pod lupę samą jakość wykonania).
I faktem jest też, że często tańsza oferta tego samego producenta może dla
danego klienta oferować więcej i lepiej - kwestia indywidualnych potrzeb
i oczekiwań.

> Taaa... OK - i wszyscy producenci udostępniali taką możliwość do
> wszystkich swoich płyt tak?

Tak.
Nie zależało to od producentów płyt głównych a od wspomnianych wcześniej
firm piszących firmware (BIOS). By się o tym przekonać wystarczy
jakimkolwiek hex-edytorem przejrzeć jakikolwiek BIOS (poniżej przykład).

> Bzdury to ty piszesz.

Jesteś tego pewien na 100%? ;D

> Była to jedna z cech odróżniających płyty z górnej półki od tych
> tańszych - dość mocno podkreślana przez producentów, aby przekonać
> klienta do kupna droższej płyty.

(powyżej idealny przykład "prania mózgu" klientowi) ;D

[wycięte nieistotne dla tematu bzdury dot. BIOS]

Powinienem zacząć od pytania, czy wiesz czym jest i jak działa bootblock w
BIOSie? Może poczytaj o nim wcześniej zanim jeszcze coś napiszesz.

> Jeżeli tak jak twierdzisz funkcja ta jest dostępna dla każdej płyty
> głównej od dawien dawna, to dlaczego Gigabyte nie porusza tej kwestii w
> instrukcji dla np.: GA-K8VT890?

Nie pytaj mnie - zapytaj producenta płyty.
Kto się tym zajmował i potrzebował wiedzieć to wiedział.

> Podaję tę płytę, gdyż jest całkiem możliwe, że to była ta którą miałem i
> która okazała się kiepska.

W takim razie konkretnie BIOS do tej płyty - 'k8vt890.f4'
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ProductID=1918

0x0003e000
        Award BootBlock BIOS v1.0 Copyright (c) 2000, Award Software, Inc.

i dalej sam kod, w przypadku GB niezmienny od dziesięciu lat, bo i nie ma
co zmieniać skoro działa dobrze.
I faktycznie zasad działanie BB w 'manualu' próżno szukać (jak i zresztą
wielu innych rzeczy), ale klient nie musi wiedzieć wszystkiego - w końcu
to '*user* guide'.

> A może Ty podaj, że tak nie jest? Nie chcę się rozwodzić za bardzo :)

Ale ja nie wiem czy tak jest i próbuję się dowiedzieć, ale z jakiegoś
bardziej wiarygodnego źródła niż Twoje wypowiedzi. ;D
Myślałem, że masz coś na ich poparcie.

> Oczywiście TY znasz odpowiedni model i jak najbardziej możesz podać
> przykłady - tylko, że jak już pokazałem to powyżej nie za bardzo ci to
> wyszło.

IMO niewiele pokazałeś.

> Więc jak to jest z Twoją wiedzą?

Wciąż mi jej mało i im więcej wiem tym... :D

> Ja też nie zmieniam zdania o Tobie.

Nie musisz. ;D

> Czyli o kim? O asusie czy o płycie którą posiadam? Napisałem swoją
> opinię na podstawie płyty którą mam i że jestem z niej bardzo
> zadowolony. Wszystko działa jak trzeba, bios jest świetnie dopracowany
> jak i oprogramowanie do niej. W krótkim czasie pojawiło się kilka
> aktualizacji biosu, więc producent nie "zapomniał" o tym modelu.
> Więc co, nazywa się asus to już nie można polecać?

IMO po tak krótkim czasie nie można mieć miarodajnego poglądu o produkcje
(problemy eksploatacyjne, a tym bardziej awaryjność czy obsługa
gwarancyjna,), co najwyżej jakieś pierwsze wrażenie. A już tym bardziej na
podstawie styczności z jednym produktem opinia o całej firmie, jakakolwiek
by nie była, jest dla mnie niewiele warta.

> Typowo polskie. Jak trzeba kogoś objechać to znajdzie się wielu, ale jak
> ktoś napisze, że coś mu się spodobało i świetnie działa to już nie
> pasuje do "obrazka".

Jak nie "typowo polskie" to "pisiorowskie". Masz z tym jakiś problem? ;D

> Napiszę jeszcze raz - przy dzisiejszym gonieniu do jak największego
> obniżania kosztów produkcji (choćby ten radiator u Gigabyte) co nie
> zawsze idzie w parze z jakością, ten Asus w cenie do 300 zł jest bardzo
> dobrą alternatywą i będę go polecał.

Oby działał jak najdłużej. I polecaj go dalej. Ja do tego dodaję, że nie
ASUS jedyny ani najlepszy we wszystkim.

[...]
> Jeżeli proponowałbym płytę do wykorzystania jako centrum rozrywki to jak
> najbardziej ten Gigabyte byłby OK, ale ja za 159 zł proponowałem płytę
> do zastosowań BIUROWYCH.

A co tej przeszkadza być "biurową"?
W biurze o 2 SATA więcej się nie przydadzą?
A może możliwość podłączenia np. projektora czy drugiego monitora przez
HDMI jest dyskwalifikująca?
Czy też może te 3 lata gwarancji jej przeszkadzają?

BTW. Oszczędność na sprzęcie do pracy to IMO "średni" pomysł zwłaszcza gdy
to i tak idzie "w koszta".

> Przyznam się, że rozpatrywałem zakup asrocka - zresztą w jednym z
> tematów, które podałem powyżej można to wyczytać. Tylko jakoś ta marka
> nie zdołała mnie do siebie przekonać min. mieszaniem na interesującym
> mnie modelu kondensatorów zwykłych z monolitycznymi.

Nie wszędzie jest potrzeba stosowania lepszych. No ale najważniejsze
zrobić klientowi "pranie mózgu". ;D

> To by było na tyle. Nie wiem, czy jest sens dalej kontynuować tą
> dyskusję, gdyż jak już to od dawna wiadomo, że gdzie Polaków dwóch tam
> zdania trzy :)

Zwłaszcza przy "butelce". ;D
Uważasz temat za wyczerpany? ;D

--