Re: Dyski SSD a SAS / SCSI

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun 11 Oct 2009 - 20:51:26 MET DST

MC pisze:
> Bez przesady z tą szkodliwością. W jednym i drugim wypadku komórką
> pamięci jest taki sam element. Więc w tym "w zasadzie" jest trochę racji.

Na tej zasadzie można by twierdzić, że pamięci DDR SDRAM to
w zasadzie zwykłe DRAM, bo tu i tu o stanie bitu decyduje
obecność ładunku w kondensatorze. A jednak różnica jest
*bardzo* poważna.

> Jakie konkretnie dyski masz na myśli? Owszem, wchodziło parę rozwiązań

OCZ Vertex choćby.

> SLC, ale to już przeszłość. Nowe są już tylko MLC. To racjonalne
> posunięcie producentów, bo teraz trwa batalia o zaakceptowanie cen, a
> nie wydajności.

Smutne. Chyba, że uda się opanować zapis MLC, bo jak na razie
to trwałość układów MLC w danych technicznych była zazwyczaj
o rząd wielkości gorsza od SLC.

> Niedopasowanie polega na tym, że w dyskach rotacyjnych adresowanie LBA
> odnosi się do konkretnej komórki pamięci. W dyskach półprzewodnikowych

Sektora, nie komórki.

> takiego związku nie ma, gdyż jest jeszcze dodatkowy pośrednik dbający o
> równe wykorzystanie wszystkich komórek. To powoduje, że polecenia
> niskopoziomowe w odniesieniu do SSD raczej nie mają sensu. Po prostu

Jakie polecenia niskopoziomowe?

> adresowanie LBA w istocie rzeczy do SSD się nie nadaje. Tym bardziej im
> lepszy jest kontroler.

A jakie adresowanie by się nadawało? Według mnie trudno o coś
prostszego od numeru kolejnego bloku, z pośrednią tablicą
translacji utrzymywaną przez kontroler napędu SSD.

> OCZ Core to już zabytek. Chętnie nazwał bym go dyskiem poprzedniej

Jeszcze rok temu wzbudzał niezwykłe podniecenie na tej grupie.

> generacji. Natomiast wpływ historii polega na tym, że zwolniona komórka
> w dysku magnetycznym jest gotowa do ponownego zapisania, a w SSD - nie.
> X25 nie jest tu wyjątkiem. Bez problemu można mu obniżyć wydajność o
> połowę albo i więcej.

Oczywiście. I stąd powolne modyfikacje standardu ATA i syste-
mów operacyjnych, by możliwe było informowanie kontrolera o
zwolnieniu sektora z wyprzedzeniem. Powoli też warstwa ATA
w systemach operacyjnych zmienia się, porzucając założenie
o 512-bajtowych sektorach i umożliwiając stosowanie bloków
po 2048 bajtów (już niektóre dyski magnetyczne mają takie
sektory) lub nawet większych (co by idealnie współgrało z
sektorami pamięci Flash EEPROM).

|                 |  Politechnika Śląska                   |