Re: [OT] UPS - problem z przelaczeniem?

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun 11 Oct 2009 - 21:04:27 MET DST

Michal AKA Miki pisze:
> Odnosnie szkodliwosci globalnej - koszty leczenia chorob odtytoniowych w
> Polsce to rocznie od dwudziestu kilku do kilkudziesieciu miliardow zlotych

Czy płaci za to Unia, czy Polska?

> A odnosnie zwiekszenia produkcji w elektrowniach weglowych:
> - naprawde uwazasz, ze likwidacja zarowek zarowych COKOLWIEK zmieni w tym
> zapotrzebowaniu?

Nie mam danych. Ale biorąc pod uwagę, że ludzie lubią mieć
jasno, a w sezonie zimowym świeci się w zasadzie przez cały
dzień, a między 15:00 a 23:00 praktycznie wszędzie, gdzie się
da, to ograniczenie średniego zapotrzebowania na energię z
2.4 kWh dziennie na jedno mieszkanie (czyli powiedzmy 150 MWh
na średniej wielkości miasto) do 0.3 kWh na mieszkanie (czyli
jakieś 15 MWh na miasto) jest dosyć znaczące. Dziesięć takich
średnich miast i jeden blok 125 MW może zostać wyłączony.
Zakładam wymianę w każdym mieszkaniu sześciu żarówek "setek"
na odpowiedniki po 12 W poboru mocy.

Pomijam już problem *dystrybucji* mocy, który jest obecnie
większy, niż problem produkcji. Co z tego, że jest zainstalo-
wana moc w elektrowniach, skoro linie nie wytrzymają takich
przesyłów, jeśli pracują na granicy dopuszczalnej obciążal-
ności długoterminowej.

> - problem kopalni weglowych ma Polska i chyba jeszcze ze 2 kraje UE. A
> decyzja o likwidacji dotyczy wszystkich krajow.

No i? Wybudowanie nowej elektrowni atomowej, by pokryć
rosnące obciążenie, to też duży wydatek. Może taniej jest
wymusić ograniczenie poboru. Kiedyś gros poboru to były
wielkie zakłady przemysłowe, obecnie - o ile pamiętam
statystyki z ostatniego APE - największym konsumentem są
miasta.

|                 |  Politechnika Śląska                   |