Re: Skladanie kompa teraz - pytanie z gatunku wrozbiarstwa

Autor: de Fresz <defresz_at_nospam.o2.pl>
Data: Thu 03 Sep 2009 - 11:34:02 MET DST

On 2009-09-02 21:06:33 +0200, tomekr <tomekr@nomail.pl> said:

> Przede wszystkim w Windows 7 wchodzi nowy standard grafiki: DirectX 11,
> czyli aktualne karty graficzne już za paręnaście dni będą przestarzałe.

Ale to chyba głównie przestarzałe moralnie? ;-)

> Pierwsze karty DX11 ma wypuścić ATI, 10-tego września.

Ja słyszałem coś o październiku-listopadzie, ale mniejsza o dokładną
datę. Pytanie: kiedy pojawią się gry, które będą się opierały tylko i
wyłącznie na tym API, tak, że bez tego nidyrydy. Zwłaszcza w świetle
faktu (czy też raczej plotki), że nVidia swoje karty z DX11 pokaże
najwcześniej po nowym roku?

> Alternatywnie możesz teraz kupić coś tańszego, np. używaną 8800GT 512MB
> (~280 zł na Allegro), a za parę miesięcy ją sprzedać i kupić coś z
> DX-11: gdy nie będą już nowościami, to ich ceny spadną.

W sumie niegłupia myśl.

> Jeżeli chodzi o procesory, to większość aktualnych czterordzeniowców
> jest świetna. Kupno dwurdzeniowca nie ma już sensu, oprogramowanie
> powoli przystosowuje się do większej liczby rdzeni, już teraz jest to
> widoczne.

Mógłbym prosić o jakieś konkretne przykłady? Bo aż tak rynku softu nie
sledzę, ale z tego co do mnie dotarło, to bardzo niewiele softu, a
zwłaszcza gier, używa więcej niż 1 dzenia, ale może to
nieaktualne/przekłamane?

> W Intelach trzeba uważać na modele "wykastrowane", np. nie wszystkie
> procesory Core 2 Quad z serii 8xxx (poniżej modelu 8400?) mają
> sprzętowe wsparcie wirtualizacji (z 9xxx mają wszystkie).

A przypadkiem nie dotyczyło to E7x00? Zresztą to w sumie mało istotne,
bo minimum dla mnie to E8400.

> Z innych pułapek (poza brakiem wsparcia wirtualizacji) w Intelu trzeba
> uważać na chipsety bez obsługi RAID. Mostek południowy powinien mieć
> oznaczenie ICH10R, a nie ICH10 żeby było wsparcie dla RAID.

To wiem i tak mniej więcej celowałem, choć tak naprawdę szansę ze
postawię na tym RAIDa są w okolicach 5% ;-) No ale lepiej mieć odrazu,
niż później machać lutownicą ;-)

> BTW. Jeżeli chodzi o "wydajny procesor" to za rok wychodzi Intelowski
> "Sandy Bridge" z podwojoną szerokością jednostki wektorowej (256
> zamiast obecnych 128 bitów, tzw. instrukcje AVX). Czyli w zasosowaniach
> typu obróbka zdjęć/wideo, nowszych grach wszystkie aktualne procesory
> będą mogły się schować...

O, to w sumie cenna informacja, bo stawia pod znakiem zapytania
"przyszłoścowość" i7, choć jest szansa, że podstawka zostanie ta sama,
czyli de facto oszczędność dotyczyłaby tylko płyty i RAMu.

> Systemy 64-bitowe Microsoftu są udane, zwłaszcza w sensie stabilności.
> Podobno znaczną część komponentów systemów 64 bitowych robi grupa
> "Enterprise" w Microsofcie, a 32 bitowce to dzieło grupy
> domowo-rozrywkowej... Poza tym 64 bity zaspokaja ogólną pamięciożerność
> Visty, pod warunkiem dostatecznie dużej ilości RAM (2GB system, reszta
> dla ciebie).

No z wyborem systemu mam niejaki problem, bo od wielu lat omijałem
szeeeerokim łukiem systemy Małego-Miętkiego i z jednej strony kusi
prostota XPka, z drugiej niby wielki przełom W7 (tylko co z chorobami
wieku dziecięceg?), a Viśta to jakoś tak nie bardzo ;-)

--
Pozdrawiam
de Fresz