Re: Jak podzielić dysk?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 26 Jul 2009 - 12:10:28 MET DST

Dnia Sat, 25 Jul 2009 21:55:19 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

> Nie musi. Można nie robić obrazów, a tylko kopie zapasowe.

Owszem, można, ale w Linuksie a nie w Windows. Dlatego nawet Microsoft
powrócił do idei obrazów partycji, np. w swoim programie do backupu
systemu pn. Complete PC Backup.

Osobiście nie znam szybszej metody na powrót do pracy z zainstalowanymi
i aktywowanymi programami, powgrywanymi licencjami i zabezpieczeniami,
skonfigurowanym systemem z powgrywanymi łatkami. Wykonanie tego od zera
zabiera masę czasu i często jest niemożliwe z uwagi na rozpowszechniony
obecnie sposób licencjonowania oprogramowania (patrz np. soft
giveawayoftheday) tudzież częsty brak oprogramowania źródłowego (np.
notebooki, notabene zawsze fabrycznie podzielone na partycje - dziwne,
prawda?). Dlatego nie pisz mi tutaj o kopiach zapasowych jako o formie
przywracania systemu do działania, bo to jest sposób myślenia rodem z
czasów DOS-a i Windows 98. Powiem więcej, dzisiaj, w dobie ogromnych
dysków twardych i technologii umożliwiających wykonywanie obrazów bez
potrzeby zamykania systemu operacyjnego i poszczególnych programów, jest
on wręcz archaiczny.

> Partycje w komputerach PC wymyślono przede wszystkim po to,
> by umożliwić instalację kilku systemów operacyjnych (a głów-
> nie MS-DOS równolegle z Xenixem lub OS/2). Początkowo nawet
> MS-DOS potrafił obsługiwać tylko tę jedyną partycję, z której
> się uruchomił.

Partycje w komputerach PC wymyślono po to, żeby rozdzielić statyczny
system od danych użytkowników oraz od często zmieniających się plików
tymczasowych. Patrz na zalecenia instalatora dowolnego systemu
unixopodobnego. DOS/Windows przyszedł później i od samego początku był
od podstaw źle zaprojektowany. No i tak to zostało, niestety.

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/