Re: do poczytania i refleksji

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sat 25 Jul 2009 - 21:42:46 MET DST

W dniu 23.07.2009 23:01, Michal AKA Miki pisze:
> To moze gwarancja jako jedna ze skladowych... W sumie zdaje sobie sprawe, ze

Przedłużona gwarancja i tak jest jest wpisywana. I czasem,
prawdę mówiąc, bardziej to szkodzi, niż pomaga, bo właśnie
zwiększa tylko cenę, a nie zmienia klasy sprzętu.

> nie rozwiazuje to problemu w calosci, ale jesli damy np takie warunki:
> - dostawca musi dzialac na rynku co najmniej 5 lat (zeby zmniejszyc ryzyko,
> ze firma kogucik nie zniknie z rynku)

Wiele marnych firm działa już bardzo długo. Szczerze mówiąc,
nie ufam *żadnemu* polskiemu "firmowemu" składaczowi ;)

> - minimalne roczne obroty dostawcy musza przekroczyc pewien zalozony poziom,
> np. 2 miliony zl.

To nie wykluczy wcale firm, które składają dużo badziewia.

> - kary umowne za niedotrzymanie warunkow gwarancji

Cóż... Są wpisywane, ale akurat w jednostkach państwowych
zazwyczaj nie ma woli, by je egzekwować. A przynajmniej mam
takie doświadczenia z mojej uczelni.

> - opcjonalnie jakies wadium na przetarg (chociaz to chyba niezbyt dobry
> pomysl)

Jest.

> To powinno wyeliminowac garazowcow i firmy "domowe", a co wiecej - w tym
> przypadku tym wiekszym bardziej sie bedzie oplacac markowy sprzet z dluga
> gwarancja producenta i duzym, zorganizowanym serwisem - czyli de facto
> zostana tylko duze, liczace sie firmy...
> Pytanko, czy takie warunki mozna zawszec w specyfikacji...

Można. Ale one nie zlikwidują problemu. Z tymi warunkami mo-
żesz bowiem dalej poskładać komputer z kawałków lub byle ja-
ki i wygrać z gotowcem typu Lenovo, Dell czy HP.

W przypadku serwerów można się jeszcze jakoś zastrzegać,
bo niektórych warunków składacze nie są w stanie spełnić.
Ale z komputerami biurkowymi i przenośnymi jest problem.
Czym bowiem różni się taki np. Acer od HP, skoro często ich
fabryki są obok siebie nawet?

|                 |  Politechnika Śląska                   |