Re: Film i włączone WiFi kończy się freezem systemu

Autor: AcePL <ace_at_op.home.pl_smieciom_nie>
Data: Fri 24 Jul 2009 - 00:05:32 MET DST

Radosław Sokół napisał:

>A wcześniej był wyłączony? Może procesor się przegrzewa
>z jakiegoś powodu?

Włącza się natychmiast - co sugeruje 100 proc obciążenia procesora - po
wystąpieniu problemu.

>Gdyby to faktycznie był problem, to winne byłyby sterowniki.
>Ale od czasów Windows XP ACPI raczej nie stanowi problemu
>poza najstarszymi płytami głównymi. Niestety, stary chipset
>VIA niezbyt dobrze tu wróży.

Powiedzmy może: niezbyt nowy. Ale czytając specyfikację MS WVista wygląda
na to, że na moim lapku by się i zainstalowała, i jakoś działała... Dużo
celniej - podejrzewam - trafiasz w problem o nazwie "VIA", z tego co
słyszałem.
ACPI w XP stanowi problem samo w sobie, bo uniemożliwia całkowicie
mieszanie w przerwaniach. Co z kolei uniemożliwia poprawną pracę nawet
komputerom kupionym dziś, teraz, prosto z pudełka - co, przyznam, zdarza
się niezbyt często. Procentowo. De facto jego "popularność" jest większa
niż KSOD w Vista, a to o czymś mówi.
Tym niemniej uznaję argumentację MS w tej sprawie i nie zamierzam
komentować takiego, a nie innego podejścia firmy.
Mój problem dałby się - teoretycznie - rozwiązać na komputerze stacjonarnym
ze standardowym BIOS: przydzielam nieużywane IRQ karcie wifi i zmuszam
XP-ka do zaakceptowania tego przydziału przełącznikiem w boot.ini
Ale nie ma takiej opcji w laptopach. Może jest gdzieś na świecie taki biały
kruk, ale na ten przykład Alienware'a jeszcze w rękach nie miałem więc nie
wiem...

>To nie ACPI ma te dodatkowe przerwania, ino APIC. I wcale
>nie muszą one być dostępne.

I to sporo wyjaśnia: APIC tym laptopie jest nieobsługiwane.

>PS. Spróbuj wyłączyć akcelerację wideo, żeby nie korzystać
>z nakładki wideo, a normalnie przesyłać obraz do bufora
>ramki.

Próbowałem. Bez akceleracji nie ma co oglądać... TwisterT to fajny chip,
ale widać ma swoje fochy...

Doxent napisał:

>Rozwiązaniem okazała się kompletna
>reinstalacja systemu XP ale w żadnym wypadku nie wolno instalować
sterownika
>ACPI ATK100 dostarczanego przez Asusa

Trzy różne instalacje WinXP, w tym dwie na czysto. Jedyne sterowniki jakie
instaluję to prosto od Intela. Inne sterowniki gwarantują problemy z
szyfrowaniem, a problemu i tak nie rozwiązują -

maX napisał:

>A jak wyłączysz Wifi?

No cały w tym problem, że o działające wifi chodzi... ;)
Ale niech będzie: wystarczy, że podłączę kabel LAN - i w tym momencie XP
nadaje kabelkowi wyższy priorytet - a problem znika. Nie muszę wyłączać
wifi, nie muszę odłączać się z sieci wifi, jedyne co muszę to podpiąć
kabelek do gniazdka sieci LAN i wszystko ok.

>Sterowników czego? Wifi? chipsetu? myszy?

Wifi. Chipset to dla VIA prehistoria i nic przy nim nie robią...
A tytułem przyznania się: ups...

>Skoro problem jest związany z Wifi, to podłącz tymczasowo jakąś sieciówkę
na
>np. USB (wyłączając zintegrowaną Wifi) i sprawdź czy na niej tez jest ten
>problem.

Na razie jedyna do jakiej mam dostęp to ta z zestawu LiveBox... A z nią
jest związana cała masa innych problemów... Innymi słowy: nie chce chodzić
z moim Linksysem w mojej konfiguracji sieci.

Z grzebania po sieci wiem, że identyczny problem na zupełnie innej
konfiguracji sprzętowej wystąpił w Ubuntu, Vista i W2k. Z tym, że gościu na
Ubuntu pogrzebał w konfiguracji IRQ i problem zniknął. System MS jakie są
każdy widzi.