Re: Który RAID jest najbezpieczniejszy?

Autor: rrrrrrrrrrr <r_at_r.com>
Data: Fri 24 Apr 2009 - 21:29:28 MET DST

edek pisze:
> Hej,
>
> moje pytanie bierze się stąd, że niekoniecznie mam super większy
> budżet ale za to super ważne dane.
>
> Koszty serwerów, które mają kontrolery RAID6 są spore, np. IBM x3650 z
> RAID5/6 to ok 18 tys zł. Sporo jak na 1,5 TB przestrzeni dyskowej ;)
> Nie aż tak sporo, jesli chodzi o koszt świętego spokoju.
>
> Tym niemniej budżet mam napięty do granic możliwości i zastanawiam
> się, czy nie da się tego zrobić jakoś taniej. Typu serwer 1U z 2x750GB
> w RAID1 i do tego choćby zwykły backup po SFTP tego na jakimś innym
> [...]
Zasadnicza sprawa jak korzystasz z tych danych
jeżeli to zwykłe pliki które można zwyczajnie kopiować to nie
inwestowałbym w jakieś wysokie RAIDY a raczej w drugą maszynę w
stosownej odległości i możliwie jak najczęstsze kopiowanie plików które
uległy zmianie. (pytanie czy częstej modyfikacji nie ulega zakiś ogromny
plik)

Jeżeli Twoje dane to np baza SQLowa czy nawet w plikach mdb czy
jakichkolwiek które są cały czas otwarte przez użytkowników
to takie kopiowanie praktycznie nie ma sensu.
Pozostaje tylko RAID bo on zapewni ci ciągłość pracy i zabezpieczy przed
utratą danych pomiędzy kolejnymi backupami.
poziom RAIDu tak naprawdę zależy od tego ile jesteś skłonny wydać na to
pieniędzy. jeżeli przestrzeń dyskowa to jeden dysk 500 GB to dokup drugi
i zrób raid1 (mirror) jeżeli tych danych masz kilka terabajtów to
bardziej opłacalny będzie Raid 5 (tylko jeden dysk się "marnuje")
Niezależnie od poziomu RAIDa weź pod uwagę zniszczenie serwera (zalanie
spalenie przepięcie kradzież).
druga kopia danych na jakimś innym nośniku to podstawa niechby to nawet
była wypalona jedna płyta DVD dziennie z przyrostem danych
kosztuję złotówkę a w razie draki uratuje ci życie :)