Re: Jak podlaczyc dwa dyski SATA?

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Thu 22 Jan 2009 - 16:50:15 MET

ted pisze:
> [...]
> jakimi do tej pory mialem do czynienia.
>
> Chcialbym zaznaczyc, ze na dysku X mam pewne dane a partycje systemowa
> chcialbym zrobic na dysku Y, ktory jest nowy. Naczytalem sie troche o
> kontrolerach RAID i boje sie teraz, ze jak podlacze obydwa dyski do
> gniazd na plycie nie ustawiajac jakos, ktory dysk ma byc nadrzedny
> wzgledem ktorego to zrobi mi sie z tych dyskow macierz RAID 0 albo jakas
> inna i strace dane na dysku X. Dodatkowo nie wiem czy musze przestawiac
> zworki na dysku SATA II tak zeby zmniejszyc jego predkosc do standardu

"zwalniać" dysku nie musisz - zostaw sata II.
Zworek rzadnych przełączać nie musisz - podłączasz kabelki i działa
Raid sam sie nigdy nie robi - trzeba by go utworzyć ręcznie, świadomie i
  chyba na twojej płycie i tak się nie da ;)
Dyski SATA są "mapowane" jako primary-master, primary-slave,
secondary-master itd (i może być ich więcej niż 4) wg numerów gniazdek,
tak więc ten dysk który ma być "systemowym" i "pierwszym" wepnij dla
pewności do gniazdka opisanego jako SATA0 (lub SATA1, jeśli od 1
startuje numeracja).