Re: Drukarka i fotografie

Autor: DK <amidar_at_gazeta.pl>
Data: Sun 28 Dec 2008 - 08:56:05 MET

Po pierwsze patrz na koszty eksploatacji. Cena drukarki to sprawa wtorna.
Przy wiekszosci drukarek HP zjedza cie koszty atramentow. Chyba ze
zamierzasz dolewac atrament. Bawilem sie wieloma drukarkami atramentowymi.
Dla wiekszosci osob wydruk z prawie dowolnego modelu drukarki bedzie
zadowalajacy. Osobiscie polecam Canon-y (choc mam Epsona) ze wzgledu na
niskie koszty eksploatacji. Jezeli zalezy ci na bardzo dobrych wydrukach to
warto aby drukarka miala wiecej niz 4 tusze. Swego czasu uzywalem do wydruku
zdjec 10x15 i A4 drukarki Epson C86 (4 tusze, przeznaczonaglownie do
wydrukow biurowych). Przy zastosowaniu atramentow zastepczych i odpowiednio
tanszych papierow do zdjec zszedlem z kosztami wydruku do poziomu ok 20-25
groszy za zdjecie 10x15 (wliczajac w to koszty papieru). Jakosc byla
zadowalajaca, dopiero po przyjzeniu sie z bardzo bliskiej odleglosci mozna
zauwazyc, że bylo to drukowane na plujce. Wada tuszy zastepczych jest
najczescieej to ze kolory niekoniecznie sa identyczne z tymi epsonowskimi a
wtedy trzeba chwile powalczyc z kalibracja kolorow na drukarce.
W obecnej chwili uzywam do wydruku drukarki Epson R285 (najtansza
fotograficzna drukarka epsona jaka byla dostepna na rynku). Drukuje na niej
zdjecia 10x15, 13x18 i A4. Niestety atramenty zastepcze do niej nie sa tak
tanie jak w przypadku C86. Dlatego zdecydowalem sie zainwestowac w kartridze
z mozliwoscia dolewania i samoresetujacymi sie chipami. Koszty atramentow sa
w tej chwili smiesznie niskie (wystarczy popatrzec na allegro). Niestety
koszt wydruku w chwili obecnej bedzie sie ksztaltowal w okolicach ok 45-50
gr za zdjecie 10x15 (w kosztach jest rowniez ujety papier), glownie ze
wzgledu na to ze drukarka uzywa 6 kolorow do wydruku, poza tym zuzywa
wyraznie wiecej atramentu na zdjecie. W zamian wydruki sa lepszej jakosci.
Wracjac do Canonow to znajomy uzywa od wielu lat Canon-a ix3000 (chyba ma
taki symbol). Wydruki sa praktycznie identyczne jak te z Epsona C86 (czyli
zadowalajace). Drukarka uzywa 4 kolorow. Koszty atramentow zastepczych sa
prawie pomijalne. Drukowalem tez zdjecia na nowszym modelu ip3500. Drukarka
jest bardzo podobna do tego co ma znajomy. Wydruki rowniez sa zblizone.
Atrament na dziendzisiejszyjest niecodrozszy ale i tak do przyjecia. Epson w
swojej ofercie ma rozniez drukarki zawierajace wiecej atramentow.
Najczesciej sa to jednak 2 atramenty czarne.
Ciekawym rozwiazaniem sa drukarki termosublimacyjne z serii Canon SELPHY.
Sa one przeznaczone tylko do wydruku zdjec. Jakosc zdjec zabija, niestety
koszty nie sa najnizsze ;(.

I ostatnia infromacja pomimo ze producenci pisza ze drukarka drukuje
wrozdzielczosci 9600x1440 to w rzeczywistosci rozdzielczosc wydruku wynosi
300x300 punktow.