Re: Nie będzie już ABITa...

Autor: de Fresz <defresz_at_NOSPAMo2.pl>
Data: Thu 25 Dec 2008 - 14:59:57 MET

On 2008-12-25 13:51:06 +0100, Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> said:

> Po raz kolejny - nie twierdzê, ¿e ruch nie by³ s³uszny. Bawi mnie tylko,
> ¿e dopóki flagowym produktem by³ PMG5, by³ nacisk na to, jak to
> wspaniale pracuje PPC i jak to wielk± wydajno¶æ, niedostêpn± na x86,
> mo¿na osi±gn±æ dziêki, bodja¿e Altivecowi (nie pomyli³em nazwy?),

AltiVec (czy te¿ Velocity Engine w nomenklaturze Apple) wszed³ w G4
³adnych pare lat przed G5. G5 to przedewszystkim architektura
64-bitowa. Zreszt± sam AltiVec okaza³ sie ¶rednim rozwi±zaniem - softu
wykorzystuj±cego jesgo mo¿liwo¶ci by³o do¶æ ma³o, ale to co u¿ywa³o,
faktycznie nie¼le zasuwa³o. Przy operacjach bez VE, G4 by³y szybsze od
poprzedników o raptem pare procent przy tym samym taktowaniu.

> a jak tylko wysz³y maki na intelach, nagle okaza³o siê, ¿e teraz jednak x86
> jest lepsze od PPC.

No ale co mieli mówiæ - ¿e PPC jest bardzo dobre, ale za pare lat i tak
od niego odejd±? A w swoim czasie to naprawdê by³a bardzo sprawna
architektura, bez problemu nawi±zuj±ca walkê z konkurencj± od Intela
czy AMD. Zreszt± do¶æ chêtnie wykorzystywana w amerykañskich
instytucjach naukowych do liczenia ró¿nych bia³ek i innych takich tam -
co prawda najczê¶ciej pod kontrol± siakiego¶ *NIXa, ale AFAIK w
niektórych rodzajach obliczeñ zdecydowanie góruj±ca nad Intelami. No i
swego czasu (zdaje siê jeszcze w 2003 r.) na G5 zbudowano 3. klaster na
¶wiecie pod wzglêdem mocy obliczeniowej (i przy okazji najtañszy z
notowanych tak wysoko).

> Ale pewien jeste¶, ¿e technologia siê nie zmieni³a? Bo ja nie pracujê
> w fabrykach Intela i nie wiem jak wygl±da proces produkcyjny.

No nie mów ¿e nie s³ysza³e¶ o tych wszystkim Nmm, które atakuj± z reklam ;-)

> "Bycie trend-setterem" (apostrof z dupy zupe³nie) to nie fakt, tylko
> opinia.

Opinia poparta namacalnymi dowodami ;-)

> Taaaak. Ju¿ w 2008 dorobi³ siê obs³ugi 64-bitów (przynajmniej tak siê na
> stronie chwal±), co konkurencja mia³a juz od paru lat.

Pierwsze jaskó³ki 64-bitów pojawi³y sie wraz z wej¶ciem G5 w 2003 r.
Choæ faktycznie wci±¿ ta bitowo¶æ jest mocno zamotana, j±dro niby jest,
pare mechanizmów równie¿, ale np. taki Finder (front-end systemu do
komunikacji z u¿ytkownikiem) nadal jest w 32, podobnie jak i wiele
innych elementów. Wiêkszo¶æ aplikacji, zw³aszcza koby³, równie¿ tkwi w
32 (g³ównie ze wzglêdu na to, ¿e s± oparte o ¶rodowisko Carbon, bed±ce
protez± kompatybilno¶ci). Z punktu widzenia juzera to i tak jest w
sumie transparentne - G5 z 2003 obs³ugiwa³a 8 GB RAMu i system tyle
widzia³, a to ¿e aplikacje obs³ugiwa³y 2-3,5 (i tu siê du¿o nie
zmieni³o do dzisiaj) to ju¿ nie do koñca wina Ejpla. Zreszt± patrz±c na
systemy z Redmont, to tam a¿ tak cudownie z 64-bitowo¶ci± nie jest.

--
Pozdrawiam
de Fresz