Re: częstotliwość pracy ramu

Autor: Wroobel <wroobelSKASUJ_at_o2.pl>
Data: Thu 25 Dec 2008 - 11:21:42 MET

Kicer pisze:
> mialem kompa z dwiema kosciami ramu po 1 GB wpietymi tak, że działały w dual
> channel z częstotliwością 800 MHz (pamięć Twister pc6400, cas5).
>
> dokupilem geila, 2x2GB pc6400 - 800MHz, cas4 wpiąłem, pc startuje bios
> dumnie wypisuje 6gb i dual channel, myslałem ze ok. Ale dzis zaglądam do
> biosu a tam widze ze ram mi pracuje z częstotliwością 667 MHz. Moge ustawić
> recznie zeby było 800 aczkolwiek i tak obok pisze ze natywna prędkosć to
> 667.

Kiedyś też miałem sytuację podobną do tej, którą opisujesz.
Moim zdaniem przyczyna tkwi w różnych wartościach CAS - jeśli zainstalujesz
moduły RAM o różnych parametrach, to na podstawie danych z ich SPD, BIOS musi
znaleźć jakiś kompromis. Jak widać, wybiera mniejszy CAS latency i do niego
dopasowuje najwyższe taktowanie, jakie wtedy obsłużą wszystkie moduły.
W Twoich Twisterach zapewne są zapisane, jako dopuszczalne, dla cas5 - 800MHz i
dla cas4 - 667MHz.

> Jeśli wyjme którą kolwiek z par pamięci to częstotliwość domyślna wraca do
> 800 MHz. (...)

Ale z różnym CAS latency.

> czy takie zachowanie jest normalne ? I skąd mu sie wzielo 667? FSB mam 200,
> teoretycznie obie pary kości mają po 800.

Jak dla mnie, takie zachowanie jest uzasadnione. Jeśli chcesz pracować przy
800MHz, to musisz ręcznie ustawić Twistery na 800/cas4 (czyli ponad ich
oficjalną specyfikację) albo Geile na 800/cas5.

Pozdrawiam.