LCD a kąty widzenia

Autor: Marcin Kocur <marcin2006_at_gmail.com.wytnij>
Data: Mon 22 Dec 2008 - 01:55:01 MET

Witam!

Ostatnio robię mały research na temat monitorów LCD. Mój 7 letni Samsung
SyncMaster 755DFX co prawda dalej ma świetny obraz, ale już nie tak
wyraźny jak kiedyś. Zresztą 7 lat to dużo dla CRT (z ciekawości - a dla
LCD?)

Ostatnio znajomi pokupywali sobie trochę LCD-ków Samsunga 20'' i 22'' i
muszę stwierdzić, że wyglądają one naprawdę świetnie. Gdy są wyłączone
oczywiście, mają naprawdę fajne obudowy. Postawiłbym sobie takiego
choćby w kuchni obok płyty ceramicznej, ładnie by się komponował.

Po włączeniu zaś obraz jest wyraźny i ostry, czcionki wydają się też być
ostrzejsze. Kolorki są powiedzmy takie sobie, ale akceptowalne. Gorzej
jest, gdy popatrzy się na ten monitor z poziomu kanapy (czyli z boku i
jeszcze z dołu). Szczególnie pionowe kąty widzenia są beznadziejne.
Właściwie nie byłoby tego posta, gdyby nie te kąty widzenia. Bo wiecie,
mam taki fajny fotel na kółkach i jeszcze taboret i biurko, także raz
przed tym monitorem siedzę, raz leżę, a raz wiruję siłą bezwładności.
Podobno zmiany pozycji zdrowe są.

W moim dzisiejszym googlowaniu nie pominąłem oczywiście matryc innych
niż TN, które to mają mieć lepsze kąty i odwzorowanie kolorów.
Znalazłem nawet gdzieś zdjęcie pod kątem (niestety nie umiem teraz do
tego dotrzeć), ale i tak nie jest najlepiej. W każdym razie powiedzmy,
że nie chcę TN. Może to głupie, ale przy każdym wstawaniu od LCD-ka
szlag mnie trafia, gdy wszystko blaknie. Poza tym jak będę chciał
rodzince zdjęcia pokazać, to będę ich musiał po kolei sadzać na fotelu
i każdemu z osobna pokazywać to samo.

I tu pojawia się problem, bo jeszcze miesiąc temu widziałem jakiś
monitor na MVA chyba za ~800zł. Dziś zaś wszystkie tańsze monitory na
lepszych matrycach gdzieś wsiąkły. Czyżby kolejna akcja marketingowców
w imię preferencji większości? Co teraz warto kupić? Co w ogóle jeszcze
można kupić?

Druga sprawa, przewijanie tekstu. Jeśli ktoś twierdzi, że nie
przeszkadza mu smużenie przy przewijaniu strony www to chyba celowo
pisze bzdury. To jest właśnie rzecz, która najbardziej męczy oko. Czy
na nie TN mogę liczyć na w miarę sensowny czas reakcji?

No tak, zapomniałem o konkretach:
grafika - 7300GT z DVI
zastosowanie - głównie tekst, czasem gry, filmy tylko celem sprawdzenia.
Sporadycznie projektowanie stron WWW i grafika.
cena - 700-1000zł

--
Pozdrawiam
Marcin Kocur