Re: Czy warto rozbudować ?

Autor: OMSON <omson_at_o-dwa.pl>
Data: Tue 09 Dec 2008 - 10:50:04 MET

Rylen pisze:

> Dziękuję za życzliwe podpowiedzi! Dysk już kupiłem. (Seagate Barracuda
> 7200, 500GB, 32 (STX -ST3500320AS(B) 220zł).

Był ostatnio przewlekły wątek o kiepskiej serii 500-setek na rynku
(ludzie uskarżali sie włąśnie na Seagat'y) :(
Cenowo to trochę więcej by wyniosło ale lepiej wyszedłbyś biorąc 2 dyski
SATA po 250GB i ustawił je w Raid 0 (płyta to umożliwia) a transfer przy
operowaniu wielkimi plikami byłby o wiele wyższy (program nie musiałby
tak długo czekać aż dysk doczyta cały plik).

> i mogę zamienić. Mam jeszcze jeden "Hunt Key" 400W ale bez wentylatora.

Do tego kompa najlepiej założ tego HuntKey - to bardzo dobry zasilacz
(przełóż wiatrak z innego) - zwłaszcza, że komp będzie chodził na pełnym
obciążeniu godzinami w trakcie renderowania.

> Na dysku który kupiłem jest zworka. Czy ją wyjąć ? bo na starym SATA
> jej nie ma. No nie wiem czy ona decyduje o tym czy "master/slave" tak jak

SATA = serial ATA pozwala podłączyć 1 urządzenie do 1 gniazda SATA (i
nie ma innej możliwości jak tylko jako master).

> I ostatnie pytanie: Czy karta grafiki ma wpływ na renderowanie ? Na
> razie jest jakaś wewnętrzna.I jaką ewentualnie kupić

To raczej zależy od oprogramowania, które zamierzasz wykorzystywać. W
większości przypadków za renderowanie odpowiada głównie CPU ale ważna
jest też pamięć RAM (dlatego dobrze mieć jej jak najwięcej) + HDD
(dlatego ważne aby zapewnić oprogramowaniu szybki dostęp do plików
sporej wielkości jaki stanowi nieskompresowany materiał video - stąd
Raid 0 zapewniający stale wysoki transfer).
Co do karty grafiki to zapewne budżetowa ATI x700 spokojnie wystarczy do
tych celów (chodzi o to by miała własny VRAM i nie podbierała z
systemowego). Kupisz taką na Allegro juz za ok 40 zł. ;)

Pzdr, OMSON