Re: Jeśli netbook to z dyskiem SSD czy HDD?

Autor: dziobu <xxxxxxxx_at_xxxx.xx>
Data: Wed 26 Nov 2008 - 17:18:07 MET

Dnia 11/26/2008 4:37 PM, Użytkownik DooMiniK napisał:

> Wiesz - są plusy i minusy SSD i HDD. Rynek tak średnio jest jeszcze
> gotowy na SSD ze względu na relację cena/pojemność.
>
> *SSD
> - to tylko teoria z tym małym poborem prądu

~20% przy normalnym używaniu.

> - drogi przy małej pojemności

Ogólnie drogi.

> - teoretyczne problemy przy zbyt wielu cyklach zapisu

Teoretyczne.

> ---------------
> --------------- jak się uszkodzi, to raczej jest duży problem
> --------------- z odsyskaniem danych
> ---------------
> (to jest wielki minus)

Wielkim minusem jest brak kopii zapasowych.

(...)

> * HDD
> + stosunek pojemności do ceny
> + ta mała odporność na wstrząsy jest przesadzona

Zgadzam sie ;)
Jeśli chodzi o dyski 2.5" to jedyną powazniejszą wadą jest to że lekkie
przyciśnięcie dysku powoduje że obudowa rysuje talerz.
Poza tym to można mimi rzucać.

> + dużo lepsza wydajność zapisu

Nie koniecznie. Właściwie - to nie bardzo.
Znalazłem ostatnio SSD z zapisem ~100MB (TRANSCEND SD 2,5" 32GB SATA MLC
za 200zł netto). Przy małych plikach oba dyski wysiadają ale tu z pomocą
przychodzi cache wewnetrzny i ewentualnie systemowy.
Przy dużych problemu nie ma.

(...)

> Odporność HDD... Wiadomo, że dyskiem nie można za mocno wywijać
> (szczególnie włączonym, bo jest tzw. efekt żyroskopowy), ale bez
> przesady. Z laptopem pracuję od kilku lat i jeszcze nie uszkodziłem
> żadnego standardowego 2,5cala mimo, że noszę włączony laptop
> brzydko pod pachą, przenoszę często między pomieszczeniami,
> prezentacjami, etc.

Też nigdy nie uszkodziłem. Uzywam jeszcze obudowach 2.5". Zdarzało sie
nawet że właczony dysk upadł i w niczym to nie zaszkodziło. Gorzej z
3.5" ale to już wynika z rozmiarów.

(...)

> Swoją drogą - jestem posiadaczem dzieła niezbyt lubianej
> marki (chociaż w ostatnich 2-3latach wyskoczyli ze swoimi dobrymi
> produktami) - Acer Aspire One. Najczęściej co użytkownicy wymieniają?
> Dyski SSD 8GB na większe konstrukcje (SSD64, albo HDD). 8GB
> to za mało...

8GB w zupełności wystarcza. Zwłaszcza że można (w AAO) karte SD dodać i
4-te usb wyprowadzić (np na klucz) umieszczając je w nieużywanym slocie.

Problem w tym że wpakowali tam niesłychanie wolne dyski. 8MB/s to
żenujący wynik; własciwie uniemozliwiający normalną prace.

> To daje do myślenia...
>
> ps. Aspire One będzie dostępny w okolicach lutego 2009 z ekranem 10cali
> http://www.aspire1.pl/2008/11/25/acer-aspire-one-nadchodzi-10-cali/

Jesli nadal 1024x600 to porażka.

--
Pozdrawiam