Re: Jaka grafika <=50W

Autor: CeBeR <precz_z_sekcijanstwem_at_gazeta.pl>
Data: Tue 11 Nov 2008 - 10:14:23 MET

Michal Bien pisze:

> [...]
> zablokowanymi 2 blokami wykonawczymi (ale 956 mln tranzystorow w rdzeniu
> pozostaje, nadal do niech doprowazdzone jest zasilanie) i wg oficjalnej
> specyfikacji ATI ma identyczny TDP 110W jak R4850. Jedyne co przemawia na
> korzysc R4830 to nizsze zegary w 3D i wyraznie nizsze w 2D 160/250 w
> wstosunku do 500/750, ale wiele razy omawiano ze ATI (nvidia zreszta tez)
> stosunkowo malo zbija poboru mocy przez samo zmniejszenie zegara bez
> modyfikacji napiecia GPU. Zreszta profile z niskimi zegarami mozna zroic
> sobie i na R4850/70 samemu. Wynik wybaje mi sie tym bardziej zafalszowany,

Na pewno błąd występuje do dziś - może to BIOS, ale skoro producenci nie
wypuszczają poprawionego (pewnie bojąc się fali zwrotów ubitych
nieumiejętnym flashowaniem kart), ale fakt pozostaje faktem - gdyby
karta w 2D zużywała paręnaście watów, to nawet na mocno skręconym
chłodzeniu nie miałaby 50C. Mój bardzo cichy MSI HD3850 idluje między 20
a 30C (w zależności od temperatury otoczenia).
A HD4830 choć to prawie (prawie, bo mimo takiego samego TDP obciążona
karta będzie zużywać ze 20% mniej prądu, nie tylko przez niższe zegary,
ale i wyłączone, więc nie pobierające prądu części chipa) ta sama karta
BIOS może mieć już poprawiony, bo poprawnie działający PowerPlay to nie
tylko obniżanie taktowania, na forum spcr ludzie opisywali ile udało im
się zbić na odkręconych (i nawet z obniżonym napięciem) kartach i ztcp
nikomu nie udało się zejść poniżej 30W.

> [...]
> (licze w tle Folding@home). Otoz by wyeliminowac wplyw obciazenia CPU w
> Athlonie X2 (skalowanie zegarow i napiecia) ociazylem oba rdzenie na 100%
> Prime95 Orthos, a dopiero pozniej uruchomilem Furmark. No i po wlaczeniu
> furmarka pobor pradu wskazywany przez licznik wpiety w gniazdko wzrasta na
> R4850 taktowanym referencyjnie o 95-100W. Biorac pod uwage, ze ta karta ma
> TDP 110W po prostu niemozliwe jest by w IDLE brala caly czas 50W - to musi
> byc blad tego testowaneg oDiammonda, na co wskazuje tez nadspodziewanie
> dobry wynik identycznego konstrukcyjnie R4830.

Zmierzony na gniazdku wzrost o 100W to w rzeczywistości może być i sporo
mniej niż teoretyczne dla zasilacza o sprawności 70% (
http://www.modecom.pl/product.php?id=282 ) 70W. Wszystko zależy od tego
jak miernik radzi sobie z mocą bierną, którą typowe mierniki liczą, a
nie powinny (a przy "pasywnym PFC" mają wartość nie do pominięcia).
Biorąc nawet 60W wyjdzie w idle właśnie około 50W...

> R3850 ma TDP 95W, a R4670 ~60W - trochje zanizyli w tym opisie, choc
> oczywiscie mowa o 2D.

Piszesz o jakimś niewiele mówiącym TDP, a ja podawałem dość dokładnie
zmierzone w testach spcr rzeczywiste wartości, i 4670 w wygrzewaczu
ATITool pobierał 38W, 3850 - 55, a np. 4850 - 101 (wartości "za
zasilaczem", po stronie DC).