Re: Jaka grafika <=50W

Autor: CeBeR <precz_z_sekcijanstwem_at_gazeta.pl>
Data: Mon 10 Nov 2008 - 14:45:25 MET

M pisze:

> chodzi o taktowanie, gdzieś wyczytałem że grafiki z pasywnym, fabrycznie
> bardzo mocno odtaktowują pamięć i gpu po wyjściu z trybu 3D co znacząco
> przekłada sie na pobór energii, przykładowo taki 9500GT w 3D ma mieć 550MHz
> 800MHz a w 2D 200Mhz/100MHz
>
> w standardowych grafikach takie odtaktowanie trzeba by ustawiać ręcznie

Obniżanie zegarów w 2D jest już od paru generacji kart graficznych
standardem zarówno u nVidii, jak i ATI. Także w konstrukcjach
chłodzonych aktywnie (np. tzw. referencyjnych, których na rynku jest
najwięcej).
Jeśli producent pasywnej karty graficznej nie zastosuje jakichś
dodatkowych (poza obniżeniem zegarów) usprawnień, jego karta będzie od
chłodzonej aktywnie pobierać więcej energii - sprawność jej układu
zasilającego maleje wraz ze wzrostem temperatury, a przy pasywnym
chłodzeniu temperatura wyższa jest nieunikniona.

> gdyby jakiś użytkownik 9500GT albo 9600GT z aktywnym chłodzeniem mógł podać
> jakie taktowanie ma w 3D/2D to byłbym wdzięczny

Zainteresuj się recenzjami kart graficznych na silentpcreview.com, bo
tam właśnie badają je głównie pod kątem poboru mocy i hałasu. Najlepszą
pod względem poboru mocy w 2D kartą jest na dzień dzisiejszy Radeon
HD4670 - pobiera około 6W (4W więcej niż graficzny układ zintegrowany z
testowego zestawu silentpcreview, więc do tej wartości zalecają dodać
około 2W jako pobór integry, stąd te 6W). Kolejną jest Radeon HD3850, z
około 13W, potem HD3870 i HD4830 (<20W), a następnie długo, długo nic -
kolejne karty to już przynajmniej 30W w idle (a bywają i takie z 50+W,
np. skopane pod tym względem HD4850/HD4870).

http://www.silentpcreview.com/article878-page5.html

A odpowiadając na pytanie otwierające wątek: HD4670 (w 3D do ok. 40W,
zresztą nie wymaga dodatkowego zasilania), ewentualnie HD3850 (można go
dostać taniej niż HD4670, jest od niego nieco wydajniejszy i w 3D nie
powinien przekroczyć 55W).