KVM, USB i mysz

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Sat 16 Aug 2008 - 23:24:55 MET DST

  Witam.
  Z góry zapowiadam, że świadom jestem iż problem może mieć tak
przyczyny jak i rozwiązania sprzętowe tudzież programowe.
  Skupmy się na sprzętowym, przynajmniej rozwiazaniu.

  Otóż mam ci ja KVMa, monitor plus mysz i klawiatura na PS/2.
  D-Link DKVM-4K dla ścisłości. Bardzo mnie urządza skądinąd, bo
w odróżnieniu od paru widzianych w akcji modeli za ciężkie
pieniądze radzi sobie m.in. z X-Windowsami na co bardziej
egzotycznych systemach (w tym mowa o sprzęcie).

  Ale do kompletu mam jeszcze PC-ta z płytą ASUSa - P5E.
  Z Windows XP na pokładzie, co jest OT (znaczy nie oczekuję
porady w zakresie systemu, o to spytam gdzie indziej ;)).

  No i rzucił bym czymś ciężkim w konstruktora, jakby był w zasięgu:
płyta nie ma gniazda PS/2 dla myszy!
  Mam "przejściówkę" PS/2->USB za jakąś straszną kwotę, coś miedzy
2,50 a 4,50 PLN AFAIR :), dwa gniazda PS/2 i wtyczka USB.
  NIBY działa...

  Efekty?
- nawet mysz wpięta wprost przez przejściówkę nie zawsze "załapuje"
  przy starcie lub restarcie komputera, czasem wymaga wyjęcia
  i włożenia, tak jakby bez "resetnięcia napięciem" USB w ogóle
  nie wykrywało urządzenia (rozłączenie po stronie PS/2 nie daje
  efektu, poruszanie i klikanie myszą też)
- przy włączonym KVM, jeśli włączony jest inny komp (czytaj: KVM
  ma cały czas zasilanie), wykrycie myszy można sobie w ogóle wybić
  z głowy.

  Myszki testowane dwie, jedna "radiowa" druga na kabel, ten
sam efekt.

  Po prawdzie jest możliwa kombinacja, polegająca na ustawieniu
"Legacy USB support" w BIOS - jak rozumiem wtedy BIOS zapewnia
obsługę myszki "dla DOS" i powoduje to jakiś efekt uboczny przy
starcie Windows, pozostawienia KVM podczas startu kompa na jego
pozycji (tj. iż oglądamy sobie całość startu) i zmuszeniu do
wykrycia myszki podczas POST jak i ładowania driverów w Windows
- trzeba po prostu nią intensywnie ruszać, nie mam opracowanej
strategi jak najlepiej :>

  Rozwiązanie raczej kiepskawe - cały restart trzeba nadzorować
(zamias podłubać w tym czasie na sąsiednim kompie) i do tego
nie zawsze "załapie" (a jak nie "załapie" to restart kompa).

  Pytanie: czy jest w tym zasługa podłości "przejściówki", tj.
czy znane są modele z którymi rzeczona płyta nie ma problemu
wykrycia myszki ew. czy można wskazać miejsce zakupu sprzętowych
portów PS/2, na PCI lub PCI-E, tudzież czy ktoś ma lepszy
pomysł?
  KVM z portami USB nie wchodzi w rachubę.

pzdr, Gotfryd