Re: LCD - ide do sklepu, na co zwrocic uwage?

Autor: Nautes <send.to_nautes_gues_what_interia_dot_pl__at_no.spam>
Data: Sat 09 Aug 2008 - 02:16:23 MET DST

Mariusz Kruk w <news:slrng9ns91.ib5.Mariusz.Kruk@epsilon.rdc.pl> napisał(a):

> Nie. Po prostu piszesz o różnych rzeczach. Tzw. normy zharmonizowane to
> coś zupełnie innego niż normy w rozumieniu ustawy o normalizacji. Norma
> ISO-cośtam jest normą w rozumieniu ustawy o normalizacji. Monitory mogą
> jej podlegać, ale nie muszą.

Twoje stwierdzenie było zbyt kategoryczne - o dobrowolności stosowania norm.
Dlatego zareagowałem z automatu.
Nie ma norm zharmonizowanych określających piksele. Tu raczej mają
zastosowanie normy dotyczące niskonapięciowego sprzętu elektrycznego, CE,
ISO oraz kilka dodatkowych dotyczących innych aspektów.
Zgadzam się oczywiście z ISO - ale nie z każdą normą ISO - należy również
pamiętać, że wiele norm ISO zostało ustanowione jako normy zharmonizowane. W
szczególnych przypadkach gdy nie ma norm zharmonizowanych - należy
zastosować ISO - coś tam - tzn ISO 9000.

> Nie. Nie "niezgodny z normą", tylko "niedopuszczony do obrotu". A to
> jest różnica.

Sprzęt elektroniczny w tym wypadku może zostać dopuszczony do obrotu -
spełnia założenia dyrektyw nowego podejścia.

Natomiast niezgodność towaru z umową występuje zgodnie z
DYREKTYWĄ 1999/44/EC PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 25 maja 1999 roku
w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych oraz
związanych z tym gwarancji

gdy:

Artykuł 2
Zgodność z umową

2. Przyjmuje się, towary konsumpcyjne są zgodne z umową, jeżeli:
(a)odpowiadają opisowi podanemu przez sprzedawcę oraz posiadają cechy
towarów, które sprzedawca przedstawił konsumentowi w charakterze próbki lub
modelu;
(b)nadają się do jakiegokolwiek celu, dla którego konsument ich potrzebuje,
który został przedstawiony sprzedawcy w chwili zawarcia umowy sprzedaży,
oraz który sprzedawca zaakceptował;
(c)nadają się dla celów, dla których towary tego samego typu są normalnie
używane;
(d)wykazują cechy oraz działanie, które są normalne dla towarów tego samego
typu oraz których konsument może się w rozsądnym zakresie spodziewać, biorąc
pod uwagę charakter towarów oraz przy uwzględnieniu jakichkolwiek
publicznych oświadczeń dotyczących cech towarów, jakie zostały w odniesieniu
do nich złożone przez sprzedawcę, producenta lub jego przedstawiciela,
zwłaszcza w reklamie lub na oznakowaniu.

I to chyba wyczerpuje wątek. Możnaby się czepić, jeśli sprzedawca włączyłby
taki sam monitor bez martwych pikseli; zasugerował, że każdy model jest taki
sam albo taki sam monitor byłby na wystawce/w reklamie tegoż sprzedawcy. Lub
klient zajmowałby się profesjonalnie np. grafiką i o tym powiedział.
Producent przecież publicznie oświadcza, że jego towar spełnia normę ISO.

Temat mnie interesuje, więc jeszcze poszukam przekładni ISO na polskie
prawo. I może znajdę jakąś normę dotyczącą obrazu wyświetlanego przez
monitor.

Ale to raczej po urlopie:).

> Tak, a najlepszym lekarstwem na kaca jest dzień wcześniej nie pić. Nie o
> tym pisałem.
Kupiłbym oba - musiałyby być bardzo tanie, żebym się skusił:).
A tak serio, to włączyłbym oba i zobaczyłbym który mnie mniej drażni -
mogłyby to być np 4 hot piksele po jednym w każdym rogu.

Pozdr.
Sławek