Re: Raid 5

Autor: doom3 <doom3_at_orange.pl>
Data: Fri 08 Aug 2008 - 13:26:12 MET DST

> eee, nie badz juz taki zasadniczy, uzytkownika malo obchodzi jak jest dana
> funkcjonalnosc realizowana, czy tylko softwarowo, czy w pelni hardwarowo,
> czy tez cos "po srodku", a to co masz pewnie na mysli to jest hardwarowe
> liczenie XORa na potrzeby R5 - jesli chodzilo Ci o cos innego to podaj
> roznice miedzy "prawdziwym" R5 a tym "udawanym"...
> pzdr.,
> uC

Smiesz zartowac ?

Nie liczac juz obciazenia CPU podczas liczenia sum kontrolnych takiego
(softowego) raidu itp, to blad sterownika, zawieszenie sie systemu
operacyjnego, nie zamkniecie systemu operacyjnego, moze skutkowac
rozwaleniem danych.
Co innego jak zapakujesz takiego sprzetowego Adapteca 2420SA, fakt ze
kosztuje ok. 850 zł, ale masz pewnosc danych, na pewno wieksza niz w
przypadku raidu softowego, nie mowiac juz ze w sprzetowym, masz praktycznie
wszystko os independent wykonywane w tle, czyli naprawianie macierzy,
wyliczanie xor, hot-swapy itp.

Wychodze z zalozenia, ze RAID0 dla wydajnosci mozna sobie zrobic na
softowym, RAID1, jezeli ktos potrzebuje tez, choc mam mieszane uczucia co do
tego trypu bo widzialem na wlasne oczy jak blad fizyczny z pierwszego dysku
zostal zasymulowany na drugim sprawym dysku (wynik utrata danych),
oczywiscie po formacie drugiego dysku okazalo sie ze jest calkowicie
sprawny.
RAID5 natomiast juz tylko hardware.

--
doom3