Re: Nowe procki wielordzeniowe

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Mon 28 Jul 2008 - 14:43:14 MET DST
Message-ID: <g6kekg$l30$1@atena.e-wro.net>
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response

Użytkownik "Radosław Sokół" <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> napisał w wiadomości
news:g6kbeq$hb0$1@polsl.pl...

>> To trochę tak jak z wymogami gier, że musi być procesor z SSE2 (część
>> gier już takich jest). Czyli gra ruszy na Celeronie 1700 s478, a nie
>> ruszy na znacznie szybszym AXP 3200+ (pomijam już że 3200+ ze względu na
>> magistralę FSB 200MHz będzie na pamieciach DDR PC3200, a Celerony
>> 1700/1800 parowano nieraz ze starymi pamięciami SDR PC133)

Na marginesie, parę lat wcześniej analogiczna sytuacja (w grach) była z MMX.

>
> Ale wiesz, operacje wektorowe naprawdę *bardzo* przyspieszają
> niektóre zadania. Dużo więcej, niż wynikałoby z ogólnej wydaj-
> ności danego mikroprocesora. Poza tym pisanie programu tak, aby
> działał z SSE2 i bez niego zwiększa koszty, więc producent może
> przyjąć założenie, że gracze raczej mają nowy sprzęt i w efek-
> cie "poświęcić" starsze zestawy.
>

Z tym że pomiędzy grupą starych gier, które wogóle nie korzystały z SSE2, a
najnowszymi które bezwzględnie wymagają CPU z SSE2, jest (spora) grupa gier
które wykorzystują SSE2, ale nie wymagają go koniecznie.

> Tu masz przykłady wydajności z zastosowaniem programowania
> liniowego oraz wektorowego MMX i SSE:
>
> http://www.grush.one.pl/blog.php?month=2008-03&id=755
> http://www.grush.one.pl/blog.php?month=2008-03&id=756
>

Z tym że realne aplikacje (np. gry) nie wykazują tak ogromnego wzrostu
wydajności po wykorzystaniu SSE2. Wystarczy zajrzeć do benchmarków CPU w np.
"Doom 3" (wykorzystuje SSE, SSE2 i SSE3, ale działa i na CPU bez SSE) i
widać że różnica wydajnościowa między AXP a A64 o takich samych zegarach to
ok. 30%, a wiec gro z niej to zasługa wbudowanego kontrolera pamieci w A64,
a zysk z SSE2/SSE3 to najwyżej kilka %.
Received on Mon Jul 28 14:40:08 2008

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Mon 28 Jul 2008 - 14:51:08 MET DST