Re: Nowe procki wielordzeniowe

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Mon 28 Jul 2008 - 15:02:44 MET DST

maX pisze:
> Z tym że pomiędzy grupą starych gier, które wogóle nie korzystały z
> SSE2, a najnowszymi które bezwzględnie wymagają CPU z SSE2, jest (spora)
> grupa gier które wykorzystują SSE2, ale nie wymagają go koniecznie.

Oczywiście. Czasem programista tylko odhaczy "SSE2" w opcjach
kompilatora, uzyska w efekcie kilka miejsc w kodzie, gdzie to
SSE2 zostanie użyte, ale zysk z tego będzie żaden (za to fak-
tycznie program nie zadziała bez tego SSE2 :) ).

> Z tym że realne aplikacje (np. gry) nie wykazują tak ogromnego wzrostu
> wydajności po wykorzystaniu SSE2. Wystarczy zajrzeć do benchmarków CPU w
> np. "Doom 3" (wykorzystuje SSE, SSE2 i SSE3, ale działa i na CPU bez
> SSE) i widać że różnica wydajnościowa między AXP a A64 o takich samych
> zegarach to ok. 30%, a wiec gro z niej to zasługa wbudowanego kontrolera
> pamieci w A64, a zysk z SSE2/SSE3 to najwyżej kilka %.

Ekhm, to 30% różnicy to według mnie nie tylko wbudowany kon-
troler. Przecież Athlon 64 ma nieco zmienione potoki i popra-
wione przetwarzanie właśnie rozkazów wektorowych. To nie
jest tak, że Athlon XP 2 GHz z dobudowanym kontrolerem pa-
mięci osiągnąłby wydajność Athlona 64 2 GHz :)

Poza tym oczywiście, różnice nie będą wielkie. W takiej grze
3D większość czasu zajmuje generowanie sceny przez GPU albo
obsługa sztucznej inteligencji, a to nie wymaga SSE. Samo
generowanie sceny (gdzie faktycznie SSE może się przydać)
to w sumie chwilka.

Większy zysk widać raczej w oprogramowaniu obliczeniowym,
choćby w filtrach graficznych przetwarzających obrazy 2D.
Sam chcę kiedyś zrobić porównanie (i artykuł) ile czasu
trwa ściemnienie obrazu 2D za pomocą prostej pętli, a ile
za pomocą wektorowego MMX zmieniającego na raz wszystkie
trzy składowe RGB punktu. Obstawiam, że wersja wektorowa
będzie trwała 30% czasu wersji klasycznej.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |