Re: monitor lcd podswietlany ledami

Autor: de Fresz <defresz_at_NOSPAMo2.pl>
Data: Sat 19 Jul 2008 - 17:08:49 MET DST

On 2008-07-19 14:31:31 +0200, mescalero <mescalero@vp.pl> said:

> Recenzje z którymi się dotychczas spotykałem wskazywały że jest nieco
> gorszy, ale nie wyraźnie gorszy. Poleciłbyś ew. jakieś odnośniki do poczytania?

Sporo mozna znalezc na Apple Color Sync Mailing list - da sie
wyszukiwac Googlem, choc nie wszystko znajduje. Ja kolorymetru szukalem
ze 3 lata temu i w kilku miejscach spotkalem sie z opinia, ze Spydera
nalezy omijac. Najlepsze noty mial X-Rite DTP94 (Monaco Optix, juz
nieprodukowany), zaraz a nim i1. Tego drugiego wzialem dlatego, ze
X-Rity wyszly i mialy byc za miesiac-dwa.

> Jesteś 100% pewnien?

Tak jest napisane w specyfikacji ICC.

> Zerkałem kilka profili dostępnych z systemem
> Windows np. sRGB czy AdobeRGB, i miały one również wtpt w okolicach 6500K.

Ale to nie sa profile monitorow, prawda?

> Wspomniany Eizo CG19 pokrywa jedynie 92% sRGB wg producenta
> http://www.eizo.com/products/graphics/cg19/spec.asp . Pytanie ile %
> pokrywa omawiany Acer? Nie znam niestety softu który pozwalałby to
> dokładnie zmierzyć.

Ja znam (Profile Maker), ale mnie na niego nie stac ;-)

> Czyli wynika z tego że aplikacje posiadające zarządzanie kolorami
> również będą w stanie ów szerszy gamut wykorzystać (po konwersji w
> locie do indywidualnego profilu monitora).

I tak i nie. Szeroki gamut monitora dla aplikacji CM jest potrzebny do
tego, aby umiescic w srodku rozne przestrzenie robocze, w ktorych
uzytkownik chce pracowac. Ale ma to sens wtedy, gdy monitor jest w
stanie wyswietlic dokladnie wiekszosc zakresu przestrzeni roboczej. A
teraz porownaj sobie, jak naklada sie na przestrzenie robocze Acera, a
jak Eizo CG. W ilu zakresach profil Acera "wyjezdza" poza aRGB czy
sRGB, w ktorych miejscach ma jaki i ile nadmiaru gamutu.

> Hmm, to dziwne. Wszędzie gdzie czytam (np.
> http://www.normankoren.com/color_management.html ) wspominają że rzekomo
> w _każdej_ "colorimetric" obcinane są nadmiarowe kolorki. Jako jedyny w
> pełni odwracalny (a więc nieobcinający) przedstawiany jest "perceptual",
> natomiast "absolute" i "relative" między sobą mają się różnić tylko
> remapowaniem punktu bieli?

W teorii tak, w praktyce nie. Poprzez przesuniecie bieli w RC tworzy
sie w gamucie wiecej miejsca, tak ze wiekszosc cieni da sie upchnac
wewnatrz przetrzeni z zachowaniem jakichs tam zaleznosci pomiedzy nimi
(glownie idzie o jasnosc). W AC, ze wzgledu na przesuniecie punktu
bieli i odwzorowanie barwy bieli, najczesciej cienie sa skompresowane
bardzo blisko siebie, co zabija szczegoly. Absolute ma sens tylko i
wylacznie, jesli przestrzen zrodlowa calkowicie miesci sie w docelowej,
najlepiej ze sporym zapsem. Polecam poeksperymentowac.

> I tak też robi rzeczony sprzęt.

Nie ma innego wyjscia ;-)

> Nawet w aplikacjach obsługujących CM typu PS zachowuje się podobnie (po
> wyborze profilu monitora jako przestrzeni roboczej).

Absolutnie nie wolno ustawiac w PH profilu monitora do pracy jako
przestrzeni roboczej! To kardynalny blad, nie wiedziec czemu nader
czesto popelniany przez uzytkownikow o niklej swiadomosci CM.

> Kolory rzeczywiście są wtedy niezwykle intensywne.

I niezwykle dalekie od rzczywistosci. Ale jesli ktos preferuje nasycone
kolory nad prawda - jego wola ;-)

> Ok, ale czy Twój "szerokogamutowiec" miał też poświetlenie LED?

Nie, zwykle swietlowki. A raczej niby niezwykle, tak przynajmniej
twierdzi Eizo, ino nic z ich niezwyklosci nie udalo mi sie potwierdzic
pomiarami (podswietlanie jest przecietne, mimo ze to slynne i
"niesamowite" CG)

> Bo wydaje mi się że wspomniany komfort dłuższego korzystania nie jest
> raczej związany z zakresem kolorów np. pracując w "zarządzanym" sRGB
> wrażenia są podobnie pozytywne.

Rid maj lips: w programach bez CM, w moim przypadku zalicza sie w to
rowniez system. Jak np. ikonki GUI wala po oczach czerwienia na granicy
zakresu rozpoznawania odcieni przez oko ludzkie, to nie nazwalbym tego
rozkosza ogladania ;-)

--
Pozdrawiam
de Fresz